8
Aylin Görgün Baran & M.Tuğba Erdem
risindeki geçlere yönelik üç temel sorudan hareket edilmiştir: 1)Gençlerin internet ve bil-
gisayar kullanım yetenekleri ve elektronik güvenlik yaklaşımları diğer yaş gruplarına göre
farklılaşmakta mıdır? 2) Gençlerin internet ve bilgisayar kullanım yetenekleri ve elektronik
güvenlik yaklaşımları arasında bir bağlantı kurulabilir mi? 3) Gençlerin internet okur-ya-
zarlığı ve bilgisayar kullanım yetenekleri ve elektronik güvenlik yaklaşımlarını demografik
etmenler, bilgisayar okuryazarlığı ve internet kullanım sıklığı nasıl etkilemektedir? Bu üç
temel sorunun yanıtı TÜİK’in araştırması kapsamında birincil analizlerle ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada, sanayi sonrası enformasyon toplumu, dijital toplum ve
ağ toplumu kavramları üzerinden gidilerek, bu konudaki literatürle bağlantı kurulmuş “net
kuşağı” ve “dijital yerli” kavramlarının Türkiye’de gençlerin tanımlanabilmesi açısından in-
terneti kullanım yetenekleri ve e-güvenlik yaklaşımları bağlamında incelenmiştir.
Günümüzde yüksek kullanım sıklığına sahip ‘dijital nesil’ olarak tanımlanan gençlerin bi-
lişim teknolojileri kullanım yetenekleri ve güvenlik önemleri anlayışlarına dair bir tartışma
açmak ve gelecek çalışmalara zemin oluşturmak bu çalışmanın temel hedefleri arasın-
dadır. Ayrıca, çalışmaya dahil edilen gençlerin sosyal, ekonomik ve kültürel özelliklerine
dair nesnel verilerin eksikliği bu çalışmanın önemli bir kısıtlılığıdır. Sosyolojik bir araştırma
sosyo-ekonomik statü ve kültürel sermaye verileri temel düzeyde önemli olmakla birlikte
henüz bu verilere ilişkin bilgiler mevcut değildir. TÜİK’in Türkiye çapında gelecekte ya-
pılacak anket çalışmalarına hane ve bireylerin öncelikle nesnel sonrasında öznel olarak
sosyo-ekonomik ve kültürel verilerinin dahil edilmesi bulgular açısından daha zengin ve
çarpıcı çalışmaların üretimine katkıda bulunacaktır.
Bu çalışmada öncelikle gençlerin bilişim teknolojilerini kullanımları ve e-güvenlik yakla-
şımları, ilgili literatür üzerinden tartışılmakta ve daha sonra araştırmanın yönteminden söz
edilerek TÜİK’in araştırmasının birincil analize tabi tutulan bulguları verilmektedir. Değer-
lendirme ve sonuç kısmında ise bu çalışmanın bulguları ilgili teorik çerçeve ile literatür
üzerinden araştırmamızın bulguları arasında bağlantı kurularak öneriler sunulmaktadır.
Gençlerin Bilişim Teknolojileri Kullanım Yetenekleri
Gençler, gerek teknolojinin hayatlarındaki yeri gerek teknoloji bağlamında yetenekleri de-
ğerlendirildiğinde literatürde ¨net kuşağı¨ (net generation) (Tapscott, 1998) ya da ¨dijital
yerliler¨ (digital natives) (Prensky, 2001a) olarak tanımlanmaktadır. Bunun temel nedeni
özellikle 1980 sonrası doğan kuşağın bilişim teknolojilerine yatkınlıkları ve bağımlılıklarıdır
(Bennett, Maton & Kervin, 2008, s. 775). Günümüzün dijital yerlileri teknolojiye bağlı hayat-
ları vasıtasıyla ¨bilgisayarlar, video-oyunları, dijital müzik çalarlar, kameralar, cep telefonları
ve dijital devrin tüm araçları ve oyuncakları tarafından kuşatılmıştır¨ (Prensky, 2001a, s.1).
Bilişim teknolojilerinin gerektirdiği yetileri içinde yaşadıkları dünyada teknolojiye yoğun
derecede maruz kalmaları ile birlikte yetişen gençler aynı zamanda bu teknolojilerin dilin-
deki akıcı ve sofistike bilgisine sahip oldukları için ¨dijital yerliler¨ olarak tanımlanmaktadır
(Bennett, Maton & Kervin, 2008, s.778).