42
ancak çıkışları zaten toplumda kökleri ve nedenleri
hazırlanmış çıkışlardır. Necip Fazıl, yeni ve önerici
olmaktan çok saptayıcı bir şairdir.
38
Necip Fazıl, bir tesadüftür. Necip Fazıl’ı şair olarak
kurtaran, hâlâ önemseten, yorumsuzlaştıran,
şiirdeki hedefsizliğidir.
39
Necip Fazıl hiçbir konum
seçmez. Bir dil tadı seçer şair sezgisiyle, bir de bir
ucundan geleneğe bağlanabilen bir seçmesizlik…
Yakınmaları, o yüzden havada, geçersiz ve kimliksiz;
sözleri o yüzden güzeldir ve yerine oturmuştur.
40
Necip Fazıl şiirinde, sözcüğün yerini çoğu zaman
‘eşya’ alır. Nesnelerin boşalan dünyasına, yeni bir
ruh taşıma uğraşısı verir. İlk şiirlerinden itibaren
güçlü sezgisiyle âdeta eşyanın içine dalar ve
eşyada konuşmaya başlar. Onun şiirlerinde eşya,
o güne kadar bizde hiçbir şairin, hiçbir ressamın,
hiçbir romancının başaramadığı ölçüde sanatkârın
kişiliğine bürünür, sıradan bir eşya olmaktan çıkar.
41
‘Büyük şiirin peşinde olmak’, ‘eşyanın ruhunu
sezmek’ kavramları Necip Fazıl şiirinin başat
özellikleridir. Necip Fazıl’ın özgünlüğünü; dildeki
ustalığının yanı sıra, toplumun okurlarının
gerilimlerini çok ustaca sezen, üstelik bir gözlemci
olarak değil kendi yaşantısında sezen, bir ‘anten’
kişinin yaptıklarında
42
aramak gerekir. Şiirdeki
amacını mistisizmle sınırlandırmak da bir
38 Cemal Süreya, a.g.y.
39 Cemal Süreya, a.g.y.
40 Turgut Uyar, a.g.y.
41 Beşir Ayvazoğlu,
Yaza Yaza Yaşamak
, Ötüken Yayınları, İstanbul 1999.
42 Turgut Uyar, a.g.y.