145
rokratik güç olan DPT, planlamacılığı ile Türkiye’yi
ve bu kadroyu 80 sonrasının fırtınalı hayatına ha-
zırlamıştır. Bu ocakta pişen kadrolar daha sonra
Türkiye’deki dönüşüme süreklilik katacaklardır.
Şerif Mardin’in
Doğu-Batı
dergisinin 31. sayısında
yayınladığı
“Operasyonel Kodlarda Süreklilik, Kırılma
ve Yeniden İnşa: Dün ve Bugün Türk İslami İstisnacılığı”
adlı olağanüstü makalesindeki saptamalar oldukça
ilgi çekici ve önemlidir. Kısaca özetlersek; bugü-
nün iktidarını çözümleyen Mardin, Ak Parti ikti-
darının arkasındaki sosyolojik ve tarihsel kodlara
ulaşmayı denemektedir. Mardin’e göre Türkiye’deki
Nakşibendî geleneği, özellikle İskenderpaşa cema-
ati şeyhlerinden M. Zahit Kotku Hocaefendi, mo-
dernleşme ve İslam hususunda kalıplaşmış usulleri
terk ederek Müslümanlık-sanayi-sermaye husu-
sunda daha ufuk açıcı söylemlerde bulunmuşlar-
dır. Özal, Yalçıntaş, Gürdoğan İskenderpaşa ce-
maati ile ilişkileri zaten bilinmektedir. Hatta E. N.
Gürdoğan’ın, M. Z. Kotku Hocaefendi’yi anlatan o
çok kıymetli
“Görünmeyen Üniversite”
adlı kitabını
da anmak gerekir. Rasim Özdenören’in de bu kadro
ile önemli bir birlikteliği olduğu bilinmektedir. Tabii
bunu söylemekle
Özdenören’in o cemaatin men-
suplarından biri olduğunu söylemek istemiyorum.
Bilebildiğimiz kadarı ile zaten böyle bir mensubiyet
de söz konusu değildir.
Kırk Yaş:
Ali Kutlay’ın, ‘
Kaç yaşında ölmek istersin?’
sorusuna, kırk yaşın uygun bir yaş olacağını söyler.
Daha yaşı yirmiye ulaşmamıştır bunu söylediğinde.
Kırk yaşına kadar insanlar yapacağını yapar.
“Fakat,