GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
157
Vaka Temelli Rol Play Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi
Kişisel Bilgi Formu;
araştırmacılar tarafından ilgili literatür ışığında geliştirilmiştir. Öğren-
cilerin sınıfı, yaşı, cinsiyeti, aile tipi ve hemşirelik mesleğini tercih sebebi gibi özelliklerini
belirlemeye yönelik toplam 5 sorudan oluşan bir formdur.
Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ);
Dökmen (1988) tarafından bireyin olaylar karşısında duy-
gusal duyarlılığını ve günlük yaşamdaki empati kurma potansiyelini ölçmeye yönelik ola-
rak geliştirilmiştir. Ölçek likert tipte olup, 20 sorudan oluşmakta ve “tamamen uygun” dan
“tamamen aykırı” ya her soruya 1’den 5’e kadar puan verilerek bireylerin o maddedeki
görüşe ne ölçüde katıldıklarını belirtmektedir. EEÖ’nin sekiz maddesi, deneklerin “evet”
işaretleme eğilimlerini dengelemek için negatif cümleden (3,6,7,8,11,12,13,15. sorular
ters madde) oluşmaktadır. Ölçekten elde edilebilecek en yüksek puan 100, en düşük puan
20 dir. Puanın yüksek olması, empatik eğilimin yüksek olduğunu; düşük olması empatik
eğilimin düşük olduğunu göstermektedir. Ölçeğin test tekrar test güvenirliği .82, yarılama
güvenirliği .86’dır. Eş zamanlı ölçüt geçerliği .68’dir (Dökmen, 1988, s.155-190).
Değerlendirme
Veri analizinde SPSS for Windows 18 paket programından yararlanılmış, yüzdelik, stan-
dart sapma, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-wallis tek yönlü varyans analizi kullanılmış-
tır. Sonuçların yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi benimsenmiştir.
Bulgular
Araştırmaya katılan 209 hemşirelik öğrencisinin % 52.2’si (n:57) 21 ve üzeri yaş grubunda,
%21.1’i birinci sınıf, %34.9’u ikinci sınıf, %34.4’si üçüncü sınıf ve %9.6 ‘sı dördüncü sı-
nıfta eğitim görmektedir. Büyük çoğunluğu kadın (%76.07; n:159) olan öğrencilerin %78’i
(n:163) çekirdek aile yapısına sahiptir. Vaka temelli rol-play etkinliklerine katılan ve katılma-
yan öğrencilerin EEÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark yoktur (p=.614). Tüm öğren-
cilerin empatik eğilim puan ortalaması 68.10±6.23 (en çok:100 - en az:20) olarak bulun-
muştur. Sınıflara göre empatik eğilim puan ortalamaları birinci sınıf 68.18±6.32, ikinci sınıf
68.01±6.15, üçüncü sınıf 68.05±6.18, dördüncü sınıf 68.56±7.02 olarak belirlenmiş ve
sınıflar arasında puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p=.996). Yaş grup-
larına (p=.519) ve aile tiplerine (p=.851) göre empatik eğilim puan ortalamaları arasında da
anlamlı fark yoktur. Empatik eğilim puanları cinsiyet açısından karşılaştırıldığında kızlarda
68.50±6.03 erkeklerde 66.19±6.91 olarak tespit edilmiştir. İki grup arasındaki fark istatis-
tiksel olarak kızlar lehine anlamlı bulunmuştur (p=.027). Öğrenciler en fazla mezuniyette
kolay iş bulma (% 42.6) ve insanlara yardım etme (% 39.2) nedeniyle hemşirelik mesleğini
tercih ettiklerini bildirmişlerdir. İnsanlara yardım etmek yanıtını veren öğrencilerin empatik
eğilim puanları diğerlerine göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p=.008) (Tablo 1.)
Tartışma
Çalışmanın sonuçları, hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri üzerinde
vaka temelli rol play etkinliklerinin ve diğer bazı değişkenlerin etkisini ortaya koymuş-
tur. Çalışmamızda tüm öğrencilerin empatik eğilim puanları ortalamanın az üzerindedir