156
Aylin Yalçın Irmak & Meryem Metinoğlu
Materyal Metod
Araştırma bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü öğrencileri ile bahar yarıyılında
gerçekleştirilmiştir. Hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan 453 öğrenci araştır-
manın evrenini oluşturmaktadır. Drama dersi 2015-2016 eğitim-öğretim yılı hemşirelik
birinci sınıf ders müfredatında seçmeli olarak ilk kez yer almıştır. Bu dersi alan toplam
44 öğrenci araştırmanın girişim grubunu, dersi almayan 165 öğrenci de kontrol grubunu
oluşturmuştur. Grupların oluşturulmasında randomizasyon sağlanamamış, öğrencilerin bu
dersi seçmeleri girişim grubuna atanmaları için belirleyici olmuştur. Çalışmanın başında
araştırmanın yürütüldüğü kurumdan izin alınmış ve öğrencilerin katılımında gönüllülük
esas alınmıştır.
Vaka Temelli Rol Play Etkinliklerinin Uygulanması
Vaka temelli rol play etkinlikleri drama dersi müfredat programı kapsamında girişim grubu
ile 14 hafta (28 saat) süresince yürütülmüştür. Programın ilk altı haftasında öğrencilere
drama, empati, iletişim becerileri ve rol play gibi konularda teorik bilgi verilmiştir. Son
sekiz hafta;
1. Ateşli bebeklerini acil servise getiren anne-baba (Örnek Ek.1),
2. Onkoloji servisinde yatan genç bir kız,
3. Doğum servisinde doğumu başlayan gebe,
4. Aile sağlığı merkezine başvuran ve kan tahlili yapılacak olan çocuk ve annesi,
5. İş kazası sonucu parmakları kesilmiş acil servise getirilen işçi ve arkadaşları
6. Çocuk onkolojisinde çalışan palyaço hemşire,
7. Terminal dönemde olan hasta ve yakınları,
8. Böbrek nakli olacak anne ve oğlu gibi vakalarda rol play grup çalışmaları uygulanmıştır.
Rol play etkinlikleri öncesinde öğrencilerin 7-8 kişilik gruplar oluşturması istenerek her
hafta bir grubun verilen vaka temelli rol play etkinliğini 20-40 dakikalık süre içerisinde
doğaçlama olarak canlandırmaları istenmiştir. Gruplar canlandıracakları rol play etkin-
liğinin konusu ve alacakları roller hakkında önceden bilgilendirilmeyip, etkinliği yapa-
cakları dersin başında konu hakkında bilgi almışlardır. Ders öncesi canlandırılacak et-
kinliğe uygun olarak öğrencilere gerekli olabilecek malzemeler (kıyafet, malzeme vb) ve
ortamın hazırlığı (hastane, ameliyathane, doğumhane vb) araştırmacılar tarafından temin
edilmiştir. Öğrencilerin rol play etkinliklerinin sonunda grup içi ve gruplar arasında duygu
ve düşüncelerin ifadesi, değerlendirilmesi ve tartışılması sağlanmıştır. Sınıf içi yürütülen bu
etkinlik öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için ayna görevi görmüştür.
Veri Toplama Araçları
Öğrencilerin «Kişisel Bilgi Formu” ve “Empatik Eğilim Ölçeği”ni özgür irade ile isim belirt-
meksizin internet ortamında (Google formlar) yanıtlamaları istenmiştir.