Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 125

120
KAMP LİDERLİĞİ
dönecekler ve belki de tehditkâr tutumdan öylesine gücenmiş olacaklar ki, eskisinden
daha kötü davranmaya başlayacaklardır. Bu olumsuz yaşantı onlara otoriteden
ve otoriteyi temsil eden kişilerden nefret etmeyi ve onlara direnç göstermeyi
öğretecektir. Kampçılar isyanlarını içlerinde bastırabilirler ancak korktuklarından
dolayı duygularını içlerinde biriktireceklerdir ve küskünlükleri git gide artacaktır.
Başlangıçtaki tutumları olumlu bile olsa maruz kalmış oldukları baskıcı tutum
nedeniyle, sonuçta içlerinden bazıları onlardan yapmalarını istediğiniz neredeyse
her şeyden nefret etmeye başlayacaktır.
Hedeflerinize ulaşabilmenin daha güzel bir yolu, ikna yöntemiyle istediğiniz şeyi
karşınızdakilere benimsetmeye çalışmaktır. İnsanların yaptığı hemen hemen her şey
bir istek ya da ihtiyaca dayalıdır. Örneğin, insan dinlenmeye ihtiyaç duyduğu için
yatıp uyur, aç olduğu için ya da yemeklerin nefasetine dayanamayarak yemek yer
ya da kazanacağı parayla bir şeyler almak için çalışır. İnsanlar çeşitli spor dallarında
saatler boyu antrenman yaparlar, çünkü iyi birer sporcu olmak isterler ya da bir
takımda oynamanın kendilerine kazandıracağı toplumsal itibarın peşindedirler. Sırf
biz istiyoruz diye başkalarını bir şey yapmaları için ikna etmeye çalışmak, özellikle
de o konuya hiç ilgi duymuyorlarsa, sonuç vermez. Kampçılar da dahil olmak üzere
tüm insanlar kendi istek ve ihtiyaçları doğrultusunda motive olurlar.
Kamp lideri tamamen kendi değerlerini ve isteklerini kampçılara dayatmak yerine,
onların ilgi ve ihtiyaçlarının farkına varabilmelidir. Kampçılarınıza istediğiniz
şeyleri zorla yaptırmaya çalışmak yerine, istek ve hedeflerinize ulaşmak için
kampçılarınızla nasıl birlikte uyum içinde çalışabileceğinizi düşünün. Kamp lideri
ile kampçılar arasındaki ilişki, iki yönlü bilgi ve fikir alışverişini ve karşılıklı geri
bildirimi gerekli kılar. Bu süreç, liderin kampçıların istek ve ihtiyaçlarını fark
etmesine olanak sağlar ve kamp lideri böylece bu ihtiyaçlara cevap verebilecek
yönde faaliyet ve program planlaması yapar. Liderdeki bu nitelik onun insanları
tanıma ve anlama becerisiyle gelişir.
Hemen hemen herkes belli bir dereceye kadar bencildir ve genellikle başkalarından
ziyade, önce kendisini düşünür. Bu nedenle, ancak değişimlerin kendi istek ve
ihtiyaçlarını tatmin edeceğini anladıkları takdirde, insanların davranışlarında kalıcı
değişiklikler yaratmak mümkün olur. Örneğin, diyelim ki bir kampçının kano
gezisine seçilebilmek için yüzme dayanıklılık testini başarıyla geçmesi gerekiyor.
Bu kampçı yüzme testinde dayanıklılık için yararlı olacağının bilincindeyse, büyük
olasılıkla yeme içme ile ilgili tavsiye olunan tüm kural ve kısıtlamalara uyacak
ve dinlenmeye yeterince zaman ayıracaktır. Bu tarz bir yöntem izlendiğinde,
kampçıların davranışlarında ortaya çıkacak değişimler, kamp liderinin baskı
uygulayarak kampçıları kurallara uymaya zorlama şeklindeki yaklaşıma göre daha
olumlu olacaktır. Bu örnek biraz basit gibi görünse de sorunlara yanlış açıdan
yaklaşmak yerine, nasıl olumlu yaklaşılabileceğimizi, hedefe ulaşmak için kişisel
motivasyonumuzu nasıl etkili bir şekilde kullanacağımızı ve istenilen sonuçlara
nasıl ulaşabileceğimizi göstermeye yeter. Bu yaklaşım tarzı yararlı olacaktır, ancak
kamp liderleri bu teknik üzerinde çalışmalı ve başarılı bir şekilde kullanabilmelidir.
Önemli olan, insanların istek ve ihtiyaçlarına cevap verecek şeyleri yapmalarına
yardımcı olmaktır. Herkesin farklı istek ve ihtiyaçları olduğunun unutulmaması
gerekir.
Temel İstekler
İnsanlar birbirinden farklıdır ama birçok yönden de benzerdir. Beş istek (bazen
ihtiyaçlar ya da arzular olarak da adlandırılır) neredeyse herkes için ortaktır. Bu
istekler yoğunluk bakımından farklılık gösterseler de genellikle öylesine güçlü
1...,115,116,117,118,119,120,121,122,123,124 126,127,128,129,130,131,132,133,134,135,...374
Powered by FlippingBook