40
‘
Görünmeyi görmeze / Eremez mantıkları’
sözlerinde
bile Rimbaud izleri vardır.
31
Necip Fazıl, şöhretini kendisinden, kendi şiirinden,
kendi sesinden başka hiç kimseye borçlu değildir.
Necip Fazıl, arkasına Yunus Emre’yi alır. Yunus
Emre’nin Necip Fazıl şiiri üstüne olan etkinliğini
kimse yadsımaz.
32
Necip Fazıl’ın, ‘geleneksel ses’e tutkun okuru
etkileyen bir şiir dili vardır.
‘Büyük Doğu Marşı’, ‘Sakarya Türküsü’, ‘Destan’,
‘Utansın’, ‘Zindandan Mehmed’e Mektup’
gibi şiirleri,
toplulukları coşturan, tören provası havası taşıyan
metinlerdir. Sarsıcı imgeler, kalem değmemiş
benzetmeler bulan, düşünceyi duygulaştıran,
duyguya düşünce katan, poetik ve diyalektik bir
şiirin ateşini yakan Necip Fazıl, fizikle metafiziğin
koordinatlarını zorlarken
33
Çile
’nin
Dava ve Cemiyet
bölümündeki şiirleriyle üstün ve aşkın bir idraki
‘eylem’e geçirir. Özellikle
‘Sakarya Türküsü’
nün
okunduğu kalabalık her mekân, dalgalı bir ırmağa
dönüşür. Şiir okuma yarışmalarında derecelerin,
genellikle Necip Fazıl’dan seçilen bir şiire verilmesi
de tesadüf değildir.
Necip Fazıl’ın
Çile
’sinde toplam 2160 sözcük vardır.
Adlardan ‘yol’ 55 kez, eylemlerden ‘gelmek’ 71 kez,
31 ‘
Bilici (voyant) olmak, görünmezi görmek gerekir.’ Rimbaud,
Erdoğan Alkan,
a.g.y.
32 İlhan Berk, İnferno, YKY, İstanbul 1994.
33 Turgut Uyar, Bir Şiirden, Ada Yayınları, İstanbul 1983.