Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 184

182
Petek Akman Özdemir
Bağımsız örneklemler t-testi ile toplumsal katılım ile gazete okuma arasında güçlü bir
ilişki olduğu belirlendiği için gazete okumanın etkisi daha detaylı bir şekilde incelenmiştir.
Betimsel istatistikleri Tablo 2’de sunulan kitle iletişim aracı grupları, gazete grubu temel
alınarak birleştirilmiştir. Haberleri sadece gazeteden takip edenlerle gazeteden ve aynı
zamanda internetten veya televizyondan takip edenler birleştirilmiştir. Bu grup “gazete
grubu” olarak adlandırılmıştır. Haberleri sadece televizyondan, sadece internetten, hem
televizyon hem de internetten takip eden katılımcıları içeren “televizyon veya internet gru-
bu” oluşturulmuştur. Haberleri hiçbir zaman takip etmeyenlerin ve haberleri bütün kitle
iletişim araçlarından takip edenlerin yer aldığı gruplar korunmuştur. Dört grubun toplumsal
katılım puanları tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Games-Howell Çoklu Karşılaştırma
Testi yapılarak karşılaştırılmıştır.
Tablo 3. Kitle İletişim Aracının Türüne Göre Toplumsal Katılım Puanlarına İlişkin
ANOVA Sonuçları
Değişkenler
Varyansın
Kaynağı
Kareler
Toplamı
Sd
Kareler
Ortalaması
F
ƞ²
Toplumsal
Katılım
Gruplar Arası
701,11
3
233,70
10,75*
,06
Gruplar İçi
11853,76 545
21,75
Toplam 12554,87 548
N = 549; * p < ,001
Toplumsal katılım puanlarını kitle iletişim araçlarının türüne göre incelemek için yapı-
lan ANOVA’da gruplar arasında anlamlı fark olduğu (p < ,001) tespit edilmiştir (Tablo 3).
Eta-kare değeri (ƞ²) orta düzeyde etki büyüklüğünü göstermektedir. Levene Testi ile var-
yansların homojen dağılmadığı (F(3, 545) = 2,69, p = ,045) belirlendiği için grupların top-
lumsal katılım puanları Games-Howell Çoklu Karşılaştırma Testi ile incelenmiştir.
Tablo 4. Kitle İletişim Aracının Türüne Göre Toplumsal Katılımın Çoklu Karşılaştırma
Testi Sonuçları
Kitle İletişim Araçları
Grupları
n
Ss
Ortalama Farkları (X̅
i
- X̅
j
)
1
2
3
4
1- Hiç Takip Etmeyen 65 9,11 4,89
-
2- Gazete
56 13,07 5,48 -3,96**
(d = 0,76)
-
3- Televizyon veya
İnternet
243 9,75 4,39
-0,64
3,32**
(d = 0,67)
-
4- Gazete, Televizyon,
İnternet
185 11,11 4,66 -2,00*
(d = 0,42)
1,96
-1,36*
(d =0,30) -
Not: Etki büyüklüğü (Cohen d) değerleri parantez içinde gösterilmiştir.
N = 549; * p < ,05; ** p < ,001
1...,174,175,176,177,178,179,180,181,182,183 185,186,187,188,189,190,191,192,193,194,...216
Powered by FlippingBook