Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 174

172
Petek Akman Özdemir
Gençlerin siyasal ve toplumsal gelişimleri sosyal, ekonomik ve kültürel değişimlerden et-
kilenmektedir. Siyasal ve toplumsal değerlerin, tutum ve davranışların şekillendiği gençlik
döneminde siyasal toplumsallaşma sürecinin incelenmesi önem taşımaktadır. Gençlerin
siyasal toplumsallaşma süreçlerinde aile ve arkadaşlar gibi etmenlerin yanı sıra kitle ileti-
şim araçları da rol oynamaktadır. Gençler kitle iletişim araçlarını ve özellikle interneti bilgi
edinme, haberleri takip etme ve eğlenme gibi farklı amaçlar ile kullanmaktalar (McLeod,
2000; Schlozman, Verba ve Brady, 2010). Gençlerin kitle iletişim araçlarını kullanım amaç-
larına bağlı olarak siyasal toplumsallaşma açısından farklı sonuçlar ortaya çıkmaktadır.
(Norris, 1996; Shah, McLeod ve Yoon, 2001)
Son yıllarda siyasal toplumsallaşma çalışmalarında toplumsal katılıma geniş yer verildiği
görülmektedir. Siyasal tutumların ve davranışların öğrenilerek topluma katkıda bulunulma-
sını ifade eden toplumsal katılım, siyasal toplumsallaşmanın bir sonucu olarak görülebilir.
Gençler toplumsal etkinliklere katıldıkça yeni tutum ve davranışlar öğrendikleri (Youniss,
McLellan ve Yates, 1997) için toplumsal katılım, siyasal toplumsallaşmanın bir bileşeni
olarak da ele alınabilir.
Kimi araştırmalarda gençlerin toplumsal katılımının giderek azaldığı vurgulanırken (örn.,
Delli Carpini, 2000), diğer bazı araştırmalarda ise teknolojik gelişmeler ve toplumsal far-
kındalığın artması ile katılım biçimlerinin değiştiği savunulmaktadır (örn., Bobek, Zaff, Li ve
Lerner, 2009). Gençlerin oy kullanma gibi siyasal etkinliklerde bulunmalarının yanı sıra top-
Abstract
A large number of factors such as family, school, friends play role in political socialization of children
and young people. Mass media has an influence on the development of political and civic values,
attitudes and behaviors of young people. An important element or a result of political socialization is
civic engagement that encompasses engagament in political and civic activities. Besides newspa-
pers and television, the Internet has an important influence on civic engagement of young people.
The level of civic engagement may vary depending on the type of mass media and purposes for
media use. In the study conducted with 549 young people between the ages of 25 and 30, the level
of civic engagement by the type of mass media and socio-demographic variables was examined.
Besides, the relationship of civic engagement with following news and the use of social media to
express opinions on social matters was investigated. Civic engagement level was determined with
“Civic Engagement Scale” and media use was assessed with “Personal Data Sheet”. The relation-
ship between civic engagement and newspaper reading was determined to be stronger than the
relationship of civic engagement with television and the Internet. Following news and expressing
opinions on social media were found to predict civic engagement. The results were discussed with
regard to communication theories and research on civic engagement.
Keywords:
Political Socialization, Mass Media, Civic Engagement.
1...,164,165,166,167,168,169,170,171,172,173 175,176,177,178,179,180,181,182,183,184,...216
Powered by FlippingBook