 
          184
        
        
          Petek Akman Özdemir
        
        
          
            Tablo 6.  Toplumsal Katılım için Haberleri Takip Etmeye ve Sosyal Medya Kullanımına
          
        
        
          
            Göre Yapılan Hiyerarşik Çoklu Regresyon Analizinin Sonuçları
          
        
        
          
            Değişkenler
          
        
        
          
            b
          
        
        
          
            SH b
          
        
        
          β
        
        
          
            t
          
        
        
          1.
        
        
          
            Aşama
          
        
        
          Cinsiyet
        
        
          0,65
        
        
          0,42
        
        
          ,07
        
        
          1,56
        
        
          Yaş
        
        
          -0,06
        
        
          0,12
        
        
          -,02
        
        
          -0,52
        
        
          Eğitim Düzeyi
        
        
          -1,09
        
        
          0,29
        
        
          -,16
        
        
          -3,71**
        
        
          ∆R²
        
        
          ,03**
        
        
          ∆F
        
        
          6,35
        
        
          
            2. Aşama
          
        
        
          Haberleri Takip Etme
        
        
          0,52
        
        
          0,22
        
        
          ,11
        
        
          2,35*
        
        
          Sosyal Medya Kullanımı
        
        
          0,60
        
        
          0,11
        
        
          ,24
        
        
          5,31**
        
        
          ∆R²
        
        
          ,09**
        
        
          ∆F
        
        
          26,16
        
        
          N = 549; * p < ,05; ** p < ,001
        
        
          Toplumsal katılım modeline ilk aşamada kontrol değişkenleri olarak cinsiyet, yaş ve eğitim
        
        
          düzeyi eklenmiştir. Sosyo-demografik özelliklerin toplumsal katılımı anlamlı düzeyde yor-
        
        
          dadığı bulunmuştur, R² = ,03, F(3, 545) = 6,35, p < ,001. Kontrol değişkenlerinin toplam
        
        
          varyansın %3’ünü açıkladığı ve eğitim düzeyinin (β = -,16, p < ,001) modele negatif yönde
        
        
          özgün katkısının olduğu tespit edilmiştir. İkinci aşamada modele haberleri takip etme ve
        
        
          sosyal medya kullanımı eklenmiştir. Modelin anlamlı olduğu tespit edilmiştir, R² = ,09,
        
        
          F(5, 543) = 14,63, p < ,001. Sosyo-demografik özellikler kontrol edildikten sonra eklenen
        
        
          değişkenlerin varyansı %9 daha fazla açıklayarak modele katkı sağladıkları bulunmuştur.
        
        
          Haberleri takip etme (β = ,11; p < ,05) ve sosyal medya kullanımı (β = ,24; p < ,001) modele
        
        
          pozitif yönde katkıda bulunmuştur.
        
        
          
            Tartışma
          
        
        
          Siyasal, ekonomik ve sosyal koşulların değişmesi ile birlikte gençlerin yaşama ilişkin
        
        
          beklentileri, amaçları ve sorumlulukları da değişmektedir. Günümüzde özellikle teknolo-
        
        
          jik gelişmelerin etkisi ile bu değişim çok hızlı bir şekilde gerçekleşmektedir. Bu nedenle
        
        
          Türkiye’deki gençlerin siyasal toplumsallaşma süreçlerinin incelenmesi ve bu süreçlere
        
        
          etki eden değişkenlerin belirlenmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada siyasal toplum-
        
        
          sallaşma süreci, toplumsal katılım etkinlikleri incelenerek ele alınmıştır. Gençlerin siyasal
        
        
          toplumsallaşmasının önemli etmenlerinden biri olan kitle iletişim araçlarının kullanımına
        
        
          odaklanılmıştır. Toplumsal katılımın, haberleri takip etme ve siyasal iletişim kurma ama-
        
        
          cıyla sosyal medyayı kullanma ile ilişkisi araştırılmıştır. Toplumsal katılım etkinlikleri, sos-
        
        
          yo-demografik özelliklere ve kullanılan kitle iletişim aracının türüne göre de incelenmiştir.
        
        
          Araştırmaya katılan gençlerin toplumsal etkinliklerde bulunma düzeyleri incelendiğinde
        
        
          gençlerin çoğunluğunun her seçimde oy kullandığı görülmüştür. Gençler çok sık olmasa