Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 186

184
Petek Akman Özdemir
Tablo 6. Toplumsal Katılım için Haberleri Takip Etmeye ve Sosyal Medya Kullanımına
Göre Yapılan Hiyerarşik Çoklu Regresyon Analizinin Sonuçları
Değişkenler
b
SH b
β
t
1.
Aşama
Cinsiyet
0,65
0,42
,07
1,56
Yaş
-0,06
0,12
-,02
-0,52
Eğitim Düzeyi
-1,09
0,29
-,16
-3,71**
∆R²
,03**
∆F
6,35
2. Aşama
Haberleri Takip Etme
0,52
0,22
,11
2,35*
Sosyal Medya Kullanımı
0,60
0,11
,24
5,31**
∆R²
,09**
∆F
26,16
N = 549; * p < ,05; ** p < ,001
Toplumsal katılım modeline ilk aşamada kontrol değişkenleri olarak cinsiyet, yaş ve eğitim
düzeyi eklenmiştir. Sosyo-demografik özelliklerin toplumsal katılımı anlamlı düzeyde yor-
dadığı bulunmuştur, R² = ,03, F(3, 545) = 6,35, p < ,001. Kontrol değişkenlerinin toplam
varyansın %3’ünü açıkladığı ve eğitim düzeyinin (β = -,16, p < ,001) modele negatif yönde
özgün katkısının olduğu tespit edilmiştir. İkinci aşamada modele haberleri takip etme ve
sosyal medya kullanımı eklenmiştir. Modelin anlamlı olduğu tespit edilmiştir, R² = ,09,
F(5, 543) = 14,63, p < ,001. Sosyo-demografik özellikler kontrol edildikten sonra eklenen
değişkenlerin varyansı %9 daha fazla açıklayarak modele katkı sağladıkları bulunmuştur.
Haberleri takip etme (β = ,11; p < ,05) ve sosyal medya kullanımı (β = ,24; p < ,001) modele
pozitif yönde katkıda bulunmuştur.
Tartışma
Siyasal, ekonomik ve sosyal koşulların değişmesi ile birlikte gençlerin yaşama ilişkin
beklentileri, amaçları ve sorumlulukları da değişmektedir. Günümüzde özellikle teknolo-
jik gelişmelerin etkisi ile bu değişim çok hızlı bir şekilde gerçekleşmektedir. Bu nedenle
Türkiye’deki gençlerin siyasal toplumsallaşma süreçlerinin incelenmesi ve bu süreçlere
etki eden değişkenlerin belirlenmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada siyasal toplum-
sallaşma süreci, toplumsal katılım etkinlikleri incelenerek ele alınmıştır. Gençlerin siyasal
toplumsallaşmasının önemli etmenlerinden biri olan kitle iletişim araçlarının kullanımına
odaklanılmıştır. Toplumsal katılımın, haberleri takip etme ve siyasal iletişim kurma ama-
cıyla sosyal medyayı kullanma ile ilişkisi araştırılmıştır. Toplumsal katılım etkinlikleri, sos-
yo-demografik özelliklere ve kullanılan kitle iletişim aracının türüne göre de incelenmiştir.
Araştırmaya katılan gençlerin toplumsal etkinliklerde bulunma düzeyleri incelendiğinde
gençlerin çoğunluğunun her seçimde oy kullandığı görülmüştür. Gençler çok sık olmasa
1...,176,177,178,179,180,181,182,183,184,185 187,188,189,190,191,192,193,194,195,196,...216
Powered by FlippingBook