Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 181

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
179
Gençlik Döneminde Siyasal Toplumsallaşma: Toplumsal Katılım İle Kitle İletişim Araçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ,66 olarak hesaplanmıştır. Bu araştırmada, “Toplumsal
Katılım Ölçeği” için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının (α =,83) yüksek
olduğu belirlenmiştir.
İşlem
Veri toplama araçları katılımcılara bireysel olarak uygulanmıştır. Araştırmanın amacı ve
veri toplama araçları ile ilgili katılımcılara bilgi verilmiş, katılımcılardan verilerin çalışmada
kullanılabilmesi için izin alınmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanması yaklaşık 40 dakika
sürmüştür. Araştırmada “ilişkisel tarama modeli” (Karasar, 2011) kullanılmıştır.
Verilerin analizi “SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 22 for Windows” ile yapıl-
mıştır. Tamamlayıcı istatiksel analiz olarak frekans dağılımı analizi yapılmış; yüzde, aritme-
tik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Araştırma değişkenleri arasındaki
ilişkilerin incelenmesinde Pearson Momentler Çarpımı korelasyon analizi, bağımsız örnek-
lemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Games-Howell Çoklu Karşılaştırma Testi
ve hiyerarşik çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Etki büyüklüğü ANOVA’larda eta-kare
(ƞ²) değeri ile, bağımsız örneklemler t-testlerinde ve çoklu karşılaştırma testlerinde Cohen
d ile belirlenmiştir. Etki büyüklükleri, Cohen’in (1988) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre
değerlendirilmiştir. Sonuçlar p < ,05 anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır.
Bulgular
Araştırma Değişkenlerine İlişkin Betimsel İstatistikler
Araştırma grubunun toplumsal katılım, haberleri takip etme amacıyla kitle iletişim araç-
larını kullanımı, siyasal ve güncel konular ile ilgili görüşleri ifade etmek amacıyla sosyal
medya kullanımı puanlarına ilişkin betimsel istatistikler Tablo 1’de sunulmuştur.
Toplumsal katılım düzeyi katılım faaliyetlerinin türüne göre frekans ve yüzde analizleri ya-
pılarak incelenmiştir. Gençlerin çoğunluğu (n = 431; %78,5) her seçimde oy kullandığını,
%45,4’ü (n = 249) korsan ürünleri almadığını belirtmiştir. Katılımcıların yarısı gönüllü çalış-
malara (n = 277; %50,5) ve imza kampanyalarına bazen katıldığını (n = 294; %53,6) ifade
etmiştir. Araştırma grubunun %51,5’i (n = 283) yaşadığı yeri etkileyen sağlık gibi konular
ile bazen ilgilendiğini, %48,5’i (n = 266) yaşadığı yerde bir sorunun çözümü için çok sık
olmasa da çalıştığını belirtmiştir.
Gençlerin çoğunluğu devlet görevlileri (n = 374; %68,1) ve bir konuyla ilgili görüşlerini ifa-
de etmek için medya programlarıyla hiçbir zaman iletişime geçmediğini (n = 350; %63,8)
ifade etmiştir. Araştırma grubunun %60,3’ü (n = 331) hiçbir zaman bir siyasal parti için
gönüllü çalışmadığını ve siyasal bir oluşumu simgeleyen rozet ya da yaka kartı taşımadı-
ğını belirtmiştir. Herhangi bir boykota (n = 336; %61,2) ya da siyasal eyleme katılmayan
gençler (n = 295; %53,7) araştırma grubunun yarısından fazlasını oluşturmaktadır.
1...,171,172,173,174,175,176,177,178,179,180 182,183,184,185,186,187,188,189,190,191,...216
Powered by FlippingBook