GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
177
Gençlik Döneminde Siyasal Toplumsallaşma: Toplumsal Katılım İle Kitle İletişim Araçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
bulunmaktadır (Shah, Kwak ve Holbert, 2001). Ancak geleneksel kitle iletişim araçlarına
ilişkin bulguların gençler için değil yetişkinler için geçerli olduğu belirtilmektedir (Shah,
Kwak ve Holbert, 2001). Örneğin, geleneksel kitle iletişim araçlarının, gençlerin siyasal
ilgisinin artmasında etkisinin olmadığı gösterilmiştir (Bachmann, Kaufhold, Lewis ve Gil
de Zúñiga, 2010).
Son yıllarda gençler ile yapılan araştırmalarda, internetin toplumsal katılıma etkilerine ge-
niş yer verilmektedir. İnternetin kullanımına ilişkin siyasal ve toplumsal amaçlar arasında
bilgi alma, haberleri takip etme, siyasal iletişim kurma ve toplumsal katılım sayılabilir. Bilgi
alma ve toplumsal katılımda bulunma amacı ile interneti kullanan bireylerin; genç, eğitimli,
orta gelir düzeyinde ve siyasal konularda bilgili oldukları belirlenmiştir (Min, 2010). Genç-
ler, ileriki yaşlardaki bireylere kıyasla haberleri internetten daha fazla takip etmekte ve
sosyal medyayı haber kaynağı olarak değerlendirmektedir (Hao ve ark., 2014).
İnterneti (Shah, Kwak ve Holbert, 2001) ve sosyal medyayı (Skoric ve Poor, 2013) bilgi
edinme amacı ile kullanan gençlerin toplumsal etkinliklere katılma olasılığının yüksek oldu-
ğu gösterilmiştir. Bunun yanı sıra, gençlerin toplumsal katılımı ile internet kullanımı arasın-
daki ilişkinin geleneksel haber kaynaklarına göre daha güçlü olduğu bulunmuştur (Shah,
McLeod ve Yoon, 2001). Gil de Zúñiga, Jung ve Valenzuela (2012) da sosyal medyanın
haberlerin takip edilmesi amacı ile kullanımının, hem internet üzerinden hem de toplumsal
alanda yapılan siyasal katılım ile pozitif yönde ilişkili olduğunu göstermişlerdir.
Gençler sosyal medyayı bilgi edinmenin yanı sıra, siyasal ve toplumsal konular hakkında
görüşlerini ifade etme amacıyla da kullanmaktadır. Toplumsal katılımın temel güdüleyicile-
rinden biri olarak kabul edilen (Andolina ve ark., 2003) siyasal iletişim, toplumsal konulara
ilginin ve toplumsal katılımın artmasında rol oynamaktadır (Erentaite, Žukauskienė, Be-
yers ve Pilkauskaitė-Valickienė, 2012). Shah ve arkadaşları da (2005) gençler ile yaptıkları
araştırmalarında, siyasal ve toplumsal konular ile ilgili internet üzerinden iletişim arttıkça
toplumsal katılımın arttığını bulmuşlardır.
İnternetin sosyal kampanyalarda yer alma gibi farklı siyasal ve toplumsal katılım olanak-
ları sunması da gençlerin interneti kullanmalarında rol oynamaktadır (Delli Carpini, 2000).
İnternetin siyasal katılımı kolaylaştırması, siyasetle ilgilenen bireylerin daha da aktif olma-
larına olanak vermektedir. İnternet, geleneksel siyasal katılımı tamamlamakta (Shah ve
ark,. 2005) ve siyasal toplumsallaşmaya katkıda bulunmaktadır (McLeod ve Shah, 2009).
İnternetin olumlu etkileri bazı araştırmacılar tarafından sorgulanmaktadır (örn., Delli Car-
pini, 2000). Televizyona yönelik eleştirilere benzer eleştiriler internet için de yapılmaktadır.
İnternetin eğlenme amacı ile kullanılmasının toplumsal olayların takip edilmesi için daha az
zaman ayrılmasına neden olduğu savunulmaktadır (Kraut ve ark., 1998). Ayrıca siyaset ile
ilgilenmeyen ya da internete erişimi olmayan bireylerin, internetin bilgi ya da katılım anla-
mında sunduğu imkanlardan yararlanamadıkları vurgulanmaktadır. Bu etkilerinden dolayı
internetin sosyal ve ekonomik eşitsizlikleri arttırdığına dikkat çekilmektedir (Min, 2010).