165
KAMP LİDERLİĞİ
davranmayın. Ne yapması gerektiği konusunda hiç kimseye etraflıca bilgi vermeyin
çünkü bu kampçıların sorunlarla başa çıkma ve bireysel çözümler üretebilme
kabiliyetini köreltir.
Size anlatılanların aranızda kalacağına dair güven aşılayın. Ancak bazen herhangi
bir bilgiyi kampta sizden daha yetkili birine açma gereği hissedebilirsiniz. Bu
durumda kampçınıza görevinizin size yüklediği sorumlulukların gereğinden söz
edebilirsiniz.
Kamp Yapanların Görüş Açısı
Üzgün bir şekilde ya da morali bozuk bir hâlde herhangi bir kampçı size geldiğinde,
önce olayın ya da problemin ne olduğunu onun penceresinden anlamaya çalışın.
Ancak bu süreç her zaman istenildiği gibi gelişmez, çünkü insanlar bazen hatalı
bir şekilde diğer insanlarla asgari müştereklerde birleştiklerini ve görüşlerinin aynı
olduğunu zannederler. Aksine, her bireyin farklı bir bakış açısına sahip olması gayet
normaldir ve kişinin geçmiş ve günümüzdeki yaşantıları, o andaki ruh hâli, kişiliği,
hayata genel bakışı, genel sağlık durumu ve kendisini algılayış biçimi bu bakış
açısını biçimlendiren faktörlerdir.
Göz ardı edilmemesi gereken önemli bir husus da insanların bir durum karşısında ne
görmek istiyorlarsa o şeyi görmeyi bekledikleri gerçeğidir. Bir kampçı at sürerken
attan düşmüş ve incinmişse ata binmemek için değişik bahaneler bulacaktır. Eğer
çocuk evde incitilmişse, kimseye güven duymayabilir ve aynı zamanda ona karşı
nazik ve yardımsever olma adına her çabanızı reddedebilir. Bir öğrencinin okuldaki
fen bilimleri dersi monoton geçmişse, kamp liderinin doğa ile ilgili çalışmalarda
bu çocukta küçücük bir hareketlilik bile görmesi zordur. İki değişik kişi benzer
durumlar karşısında, öyle farklı yorumlarda bulunur ki onların düşüncelerini bir
süzgeçten geçirebilseniz sanki anlattıkları durumun birbiriyle hiç alakası yokmuş
zannına kapılırsınız. Sorunları kampçıların gözünden görmek önemlidir; yoksa
sizin onlara yaklaşımınız onlara pek de fayda sağlamaz.
Kamp yapanların Görüş Açısını Değiştirmek
Kamptakilerin hadiselere daha farklı açılardan bakmalarını sağlamak akıllıca olur.
Örneğin, genç bir kız ya da erkek çocuğu plaj görevlisinin hava karardıktan sonra
iskeleden denize açılmalarına izin vermediğine dair bir şikâyetle size gelirse, olayı
bir de plaj görevlisinin gözünden görmeye çalışmasını sağlayarak ona yardımcı
olabilirsiniz. Plaj görevlisinin amacı kampçının eğlencesine engel olmak değildir.
Aksine onun amacı kampçıların
güvenli
bir şekilde kamp faaliyetlerinden keyif
almalarıdır. Fakat gereksiz risk ve tehlikelerden de mutlaka uzak durulmalıdır. Bu
durumda kampçılar görevlinin aslında onların güvenliğini düşündüğünü anlayınca,
onun gerçekten de doğru olanı yaptığını kabul edeceklerdir.
Kampçıların bakış açılarını genişletmeye çalışırken, olayların ve sorunların farklı
yanlarını görüp değerlendirmeye çalışmalarını teşvik edin. Örneğin: Bu olay neden
oldu? Olaya dâhil olanların düşünce ve gerekçeleri nedir? Kampçılar problemin
çözümü için farklı alternatifleri ve her çözüm seçeneğinin olası sonuçlarını
değerlendirmek isteyeceklerdir. Kampçılara bir problemi, başkalarının olaya
bakış açıları da dâhil olmak üzere, mümkün olan her açıdan incelemeyi öğretmek
suretiyle, onların düşünmeden kararlar almalarını önlemiş ve uzun vadede yararlı
ve başarılı olacak çözümleri seçmelerini sağlamış olursunuz. Bu düşünce şekli
temkinli davranan ve doğru kararlar veren bireylerin düşünce tarzıdır.