161
KAMP LİDERLİĞİ
saygı göstererek örnek olmaya çalışın. Herkes gibi siz de kendi fikirlerinizi söyleme
hakkına sahipsiniz, suiistimal edip düşüncelerinizi gruba dayatmaya ya da kampın
kurallarına aykırı olmadıkça çoğunluğun düşüncesini bastırmaya kalkışmayın.
Görüşmeleri Geliştirme Metotları
Görüşmeleri geliştirmek için çok faydalı teknikler kullanılabilir.
Güller ve Dikenler:
Bu yaklaşım, kamp liderinin hem konuyla ilgili bilgi almasına
imkân verir hem de bir sonraki görüşme için yeni bir zemin hazırlar. Grup üyeleri
bir daire şeklini alır ve böylece gün boyunca, gezide ya da hafta boyunca karşılaşmış
oldukları olumlu ve olumsuz olayları birbirleriyle paylaşırlar. Kamp lideri o gün
veyahut olay ile ilgili bir gül, bir de dikenden bahsetmelerini ister. Bu metot grubun
kararlarını artı (güller) ve eksilerini (dikenler) tespit etmek için de kullanılabilir.
Feneri Devretme:
Feneri Devretme yöntemindeki olay, her kampçının konuşmasını
sağlamak ve düşüncelerini açıkça ifade edebilmesine imkân oluşturmaktır. Bu
uygulamada lider bir el feneri ya da mum kullanabilir. Her bir kampçı verilen süre
içinde düşüncelerini aktardıktan sonra feneri bir sonrakine verir. Bu metotta, feneri
elinde bulunduran kişi konuyla ilgili kendi yorumlarını yapar ve görüşme bu şekilde
fenerin elden ele geçmesiyle devam eder.
Kâğıt Uçak:
Kampçılar görüşmeye başlama hususunda gönülsüz davranıyorlarsa,
onlardan düşüncelerini bir kâğıda not etmelerini isteyebilirsiniz. Daha sonra bu
kâğıtlardan birer uçak yapmalarını ve bu uçakları grubun oluşturduğu çemberin
ortasına uçurmalarını istersiniz. Bu esnada her üye kendi uçağının dışında bir uçağı
alır ve üzerindeki düşünceleri gruba okumak için hazırlık yapar. Her uçak üzerindeki
fikirler okunduktan sonra görüşme başlayabilir. Bu yöntem, düşüncelerin kime ait
olduğunu belli etmeyeceği için, tartışmanın başlarında ya da çekişmeli tartışmalarda
kararsız kalan grup üyelerinin tartışma ortamına dahil edilmelerinde etkili olur.
Dairesel Tepki:
Klasik tartışma yöntemlerinin bazı engellerini aşabilmek için, grubun
daire şeklini almasını isteyin ve tartışmayı başlatmak üzere rastgele birisini seçin.
Sonra da saat yönünde ilerleyerek, herkese belli bir süre tanıyın (mesela bir dakika
gibi) ve kendi fikirlerini ifade etmelerini sağlayın. Daire içinde tur tamamlanıp
herkes birer kez konuşana kadar hiç kimse sırası dışında tekrar söz hakkı alamaz.
Grupta bir kişi süre tutabilir ve bu kişinin çok fazla konuşan biri olması grup
açısından çok yararlı olur. Süre dolunca bu kişi zamanın bittiğine dair işaret verir.
Tartışma faydalı ve olumlu devam ettiği sürece birkaç tur daha sürdürebilirsiniz
ve daha sonra tartışmanın bir özetini sunarsınız. Gruptaki her kişi sırası gelince,
kendisine ayrılan sürede yeni fikirlerini sunmak ve aynı zamanda eski fikirler
üzerinde de yorum yapmak ya da önceki fikirlere katkıda bulunmak için bu süresini
kullanabilir. Tur bittikten sonra herkes sıra kendisine geldiğinde tekrar söz alacağını
bilir ve aynı zamanda kişi istediği takdirde sonraki turlarda kendisine ait zamanı
başkalarının düşüncelerini özetlemelerine imkân sağlamak üzere konuşmayabilir.
Grup lideri, bu uygulamada dairesel tepki yönteminin ilerleyiş düzeninin herkes
tarafından kavradığından emin olmalıdır.
Beyin Fırtınası:
Bu metot bir sorunu çözme ya da bir etkinliği planlamada başarılı
bir şekilde kullanılır. Yöntem, fikirlerin en özgür biçimde paylaşılmasını sağlayarak
sorunun en iyi biçimde çözülebileceği düşüncesine dayanır. Tartışmaya katılanların
konu ile ilgili aklından geçenleri ve bildiği her şeyi grupla paylaşması istenir.
Hiçbir düşünce ölçüsüz olduğu düşüncesiyle reddedilmez. Herhangi bir düşünce ya
da öneri görünüşte çok önemli gibi görünmese bile grupta bir başkasını iyi yönde
etkileyebilir ve daha yararlı bir fikir ortaya çıkarmasını sağlayabilir. Beyin fırtınası