Gençlik ve Spor Bakanlığı - page 167

162
KAMP LİDERLİĞİ
yönteminde gruba belli bir konu ya da problem sunulduktan sonra, 5-10 dakikalık
bir süre içerisinde üyelerden akıllarına ilk gelen fikir ve çözüm önerisini grupla
paylaşmaları istenir. Gruptan görevlendirilen kişi tüm önerileri yazar. İlk aşamada
gelen fikir ve öneriler değerlendirilmez ve tüm sorular, eleştiriler ve diğer yorumlar
(kahkaha ve gülmeler dâhil) karma karışık bir hâlde olurlar. Bu adım tamamlandıktan
sonra, sunulan fikirler değerlendirmeye tabi tutulmalıdır. Değerlendirme sürecinde,
gruptan tüm çözüm önerilerini tartışması ve değerlendirmesi yapıldıktan sonra da
sonuç itibarıyla içlerinden en iyisini seçmesi istenir. Bu seçimi yapabilmek için,
grup öncelikle ilgisiz ya da uygulanması imkânsız görünen fikirleri listeden çıkarır.
Geri kalan düşünceler netleştirilir, genişletilir ve birleştirilir. Son olarak, grup kalan
fikirleri öncelik sırasına koyar ve oy birliğiyle uygun gördüğü fikir üzerinde karar
alır.
Sosyal Drama:
Grup tekniğine uygun olan bir diğer görüşme modeli ise sosyal
dramadır. Bu model aslında grup üyelerinin belli kişilerin rollerini üstlendiği ve
bunu gerçekleştirdiği bir tür dramadır. Konuşmalar akışa göre ya o anda oluşturulur
ya da önceden hazırlanmış bir metin kullanılır. Olgun olan kampçılar bu tekniği
genelde daha etkili bulurlar. Programa çeşitlilik katar ve aynı zamanda ilgi çekici
kılar. Özellikle bir tartışma programı öncesinde bir öğretim yöntemi olarak ve
problemlerin tespiti ve çözümünde bir araç olarak kullanılabilir. Sosyal drama
zevkli olmalıdır, fakat abartılmamalıdır. Aktörler canlandırdıkları rollere kendi
kişiliklerini katabilirler. Bu esnada mizahi dokunuşlara belli düzeyde izin verilebilir.
Sosyal drama birçok amaca hizmet edebilir:
1. Bilgilendirmek ya da bir konuya açıklık kazandırmak için. Bu teknik
özellikle lider eğitim programlarında yararlı olabilir. Ortaya varsayıma
dayalı bir durum konur ve bu çerçevede aktörler kendilerine verilen rolleri
oynarlar. Ziyaret günlerinde, yemekhane ortamında, dinlenme saatlerinde ya
da yat saati öncesinde nasıl davranılması gerektiğine dair uygun olan (ya da
olmayan) davranışlar bu yolla sunulur. Grup gösterinin bitiminden sonra her
sunum için görüşlerini açıklar ve değerlendirmelerde bulunur.
2. Bir sorunu çözmek için. Sosyal dramanın konusu kampçıların, kamp
liderlerinin ya da her iki tarafın ortak bir sorunuyla
ilgili olabilir. Ele alınacak
konu mesela yatma saatinden sonra konuşan, oda temizliğinden kaytaran ya
da büyüklenip hep ön planda olmak isteyen bir kampçı muhtemel konulardan
birkaçı olabilir.
Bu model kampçıların kendilerine bambaşka bir gözle
bakabilmelerine imkân verir. Ancak canlandırılan karakterin açıktan belli bir
kişiye yönelmemesine
ve o kişinin duygularını incitmemesine
dikkat edin.
Dramatize edilen sorun gerçek ya da hayali olabilir. Genel değerlendirme ve
tartışma süreci
sonrası
daha iyi bir çözüm hakkında herkes kendince en iyi
düşüncesini söyleyebilir.
3. Empati geliştirme ve kendini başkalarının yerine koyma. Bu yaklaşım
kampçıların başkalarının kendilerini nasıl hissettiğini anlamasını sağlar.
Uygunsuz masa davranışları, alaya alınma, korkutulma ya da posta günlerinde
mektup alamama gibi konular sergilenebilir.
4. Kanoyu suya indirme, ateş yakma, bir tartışmaya öncülük etme, kamp lideri
olarak geceleme, gezi düzenleme, oda temizliği ya da bulaşıkları yıkama gibi
istenilen ya da
istenilmeyen görevlerin öğrenilmesini sağlamak için. Genel
görüşme ve değerlendirme daha sonra devam eder.
5. Kamp boyunca diyaloğu geliştirmek ve insanların yeni duygularını
uyandırmak ve bakış açılarını geliştirmek. Bu etkinlikte yer alan kampçılar
daha sonra nelerin olup bittiğine odaklanacak ve kendi duyguları ile beraber
başkalarının duygularını da fark edecekler ve konuyu akranları ve kamp
liderleriyle tartışacaklardır.
1...,157,158,159,160,161,162,163,164,165,166 168,169,170,171,172,173,174,175,176,177,...374
Powered by FlippingBook