133
kullanması
92
vb… Bu kullanımlar kendi bireysel ya
da topluluksal bütünümüzde Batılı
-modern, çağdaş-
olanı olmayandan ayırmak gibi pek de küçümsene-
meyecek bir sorunu çağırmıyor mu?
93
Karakoç şiirinin giderek ait olduğu düşünce/inanç
sistemindeki kapsayıcılık niyeti ‘
Monna Rosa
siy
ah
güller, ak güller’
gibi bir dizenin yorumlanmasını
kolaylaştırır. Çünkü, sözkonusu sistem, tüm me-
deniyetleri, Hıristiyanlığı, Museviliği, belki de tüm
dünya dinlerini arıtılmış tarihleri ve anlamlarıyla
İslam çatısı altında diriltmek isteyen, kendine özgü
bir sistemdir. Bunu, Karakoç’un şiir kitaplarından
okumak, en az şiir dışı kitaplarından okumak ka-
dar olanaklıdır.
Taha’nın Kitabı, Hızırla Kırk Saat - 37
,
İsa ve Musa dinlerinin de dirilişe ihtiyacı olduğunu
gösterir.
Karakoç’un şiirlerini kendi sisteminin bütününü göz
önüne alarak okumak, olası okumalardan biridir.
Böyle bir okuma, sözgelimi, şairin İslamın Üç Atlı-
sı adlı denemesi gereği, şiirinde atlılar denen yerde
oruç, namaz ve cihat, atlar denen yerde de Şam-Bağ-
dat-İstanbul üçgeninin görülmesini gerektirir.
Bu noktada, Karakoç’un şiirlerindeki göndermeler
ikiye ayrılabilir:
Birinci kümede, yukarıdakiler gibi, yazarın siyasal
teziyle birleştirilerek uygarlıklar çatışması çerçeve-
sinde düşünülebilecek göndermeler. Bunların zen-
92
Ebubekir Eroğlu;
Sezai Karakoç’un Şiiri,
Bürde Yayınları, İstanbul 1981.
93
Necmiye Alpay; a.g.y.