Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 132

130
olmaktan uzaklaşacağı dizelerdir. Çarpıcılıklarında
ölçünün bozulması rol oynar.
Ancak,
Monna Rosa
’daki çarpıcılığın tek kaynağı,
şiirin genel ölçüsünden uzaklaşılması değildir. İlk
kesitin ilk dizesindeki gül bolluğunun hemen ardın-
dan gelen ‘yatak’ vardır.
“Monna Rosa, siyah güller, ak güller; Gülce’nin gülleri ve
beyaz yatak.
Kanadı kırık kuş merhamet ister;
Ah, senin yüzünden kana batacak,
Monna Rosa, siyah güller, ak güller!”
86
Karakoç’un şiirinde zaman zaman karşılaşılan bir
imgedir bu. Yatak; cinselliği, doğumu ve ölümü çağ-
rıştırır. Cinselliği çağrıştırdığı yerlerde, Karakoç’un
şiirinin yerleştiği düşünsel sistemi delen türdeki çar-
pıcılıklardan birini oluşturur. Tıpkı,
Fecir Devleti
şii-
rinde, tam da dua niteliği kazanan bir bölümün orta
yerindeki
‘Yırtılsın inkârın zarı’
dizesi gibi…
Monna
Rosa
’nın ilk beşliği olan yukarıdaki kesitte, ardından
gelen noktayla pekişmek üzere ses olarak da çarpı-
cıdır. İkinci bölüm, Ölüm ve Çerçeveler’in
‘Her yatak
dopdolu, bir yatak bomboş’
dizesinde ise doluluğu ve
boşluğu vurgulanan yataklar, söz konusu tüm çağ-
rışımlara açıktır. Ancak,
Aşk ve Çileler
’de çarpıcılığın
doruğu olarak, ikinci oğulun o büyülü yabancılık
bildirimi belirtilmeden geçilemez:
‘ben
ö
teliyim...’
86
Sezai Karakoç; Şiirler IX,
Monna Rosa
, İlk Şiirler, 3. Basım, Diriliş Yayınla-
rı, İstanbul 1998.
1...,122,123,124,125,126,127,128,129,130,131 133,134,135,136,137,138,139,140,141,142,...198
Powered by FlippingBook