116
Mehmet Güzel & Naif Kara
Abstract
This study aims to reveal the impact of new media use on gifted students, whose intelligence levels
are high, and their academic achievement. The gifted students get support training according to their
age and class level, individual talent awareness program, special talent development program and
project training through multidisciplinary approach at Science and Arts Centers (BİLSEM) as well as
formal education at their own schools. The use of new media is becoming increasingly important
and widespread at BİLSEM. The role of the new media the influence of gifted education process-
es, especially on the success of the students, constitutes the basic framework of this research.
Semi-structured interviews with 10 volunteer gifted students among 28 students of project training
program were conducted in the context of their use of new media tools and its impact on their aca-
demic achievement were questioned through qualitative approach. The volunteer gifted students get
education at İzmit BİLSEM and their age range is between 15 and 18. As a result of the study, it has
been observed that gifted students assume new media platform and tools as part of the educational
process they use them in a more pragmatic way and productively as a comparison to their peers.
Keywords:
New Media, Social Media, Gifted Student, Academic Achievement, Intelligence
Giriş
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte yeni medya kullanımı gün geçtikçe
artmaktadır. Bilişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler ve yeni medya birçok alanı etkile-
mekte ve değişime zorlamaktadır. Bu etki alanı içerisinde eğitim de yer almaktadır. Bilgi
ve iletişim teknolojilerinin eğitimle bütünleştirilmesi amaçlı FATİH Projesi (Ekici veYılmaz,
2013, s.318)’nin hayata geçirildiği, örgün eğitim kurumlarında akıllı tahtaların, tablet ve
bilgisayarların kullanılmaya başlandığı Türkiye de, bu sürecin gerisinde kalmamaya ça-
lışmaktadır. Geleneksel öğretim metotlarının dışına çıkılarak bilgi ve iletişim teknolojileri-
nin olanakları ile örgün eğitim seviyesinin yükseltilmesi çabaları kuşkusuz eğitim alanının
önemli bir boyutunu oluşturan özel yeteneklilerin eğitimini de kapsamaktadır. Öte yandan
zekâ ve beceri düzeyleri ile akranlarından ayrıcalıklı olan özel yetenekli çocuk ve gençlerin
eğitiminde çağdaş teknolojik gelişmelerden, onların potansiyelini açığa çıkaracak ve etkin
kılacak teknolojilerden yararlanmak özel önem arz etmektedir.
Öğrenme hızı, öğrenme düzeyi ve ilgi alanlarıyla akranlarından yüksek performansa sahip
olan özel yetenekli öğrenciler, (1) genel entelektüel yetenek; (2) özel akademik yetenek; (3)
yaratıcı ya da üretken düşünce; (4) liderlik yeteneği; (5) görsel ve gösteri sanatları; ve/veya
(6) psikomotor yeteneği alanlarında potansiyel yetenekleri olduğundan (Marland, 1972,
s.2), özel bir eğitimi hak etmekte ve bu noktada eğitim kurumlarının işlevi önem taşımakta-
dır. Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM), Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitimi konusunda
özgün bir kamusal eğitim modeli olarak faaliyet göstermektedir. Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı olarak çok sayıda ilde faaliyette olan BİLSEM, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarına
devam eden üstün veya özel yetenekli öğrencilerin örgün eğitim kurumlarındaki eğitim-
lerini aksatmayacak şekilde bireysel yeteneklerinin bilincinde olmalarını ve kapasitelerini