118
Mehmet Güzel & Naif Kara
rencilerinin internet ve yeni medya platformlarından daha sık yararlanıyor olabilecekleri
öngörüsü etkili olmuştur.
Görüşmeci 1: Erkek, Yaş 15, Robotik Proje Öğrencisi
Görüşmeci 2: Kadın, Yaş 15, Dil Sanatları Proje Öğrencisi
Görüşmeci 3: Erkek, Yaş 15, Müzik Proje Öğrencisi
Görüşmeci 4: Kadın, Yaş 15, Fizik Proje Öğrencisi
Görüşmeci 5: Kadın, Yaş 17, Yabancı Dil Proje Öğrencisi
Görüşmeci 6: Erkek, Yaş 16, Bilişim Teknolojileri Proje Öğrencisi
Görüşmeci 7: Kadın, Yaş 16, Felsefe Proje Öğrencisi
Görüşmeci 8: Erkek, Yaş 16, Tarih Proje Öğrencisi
Görüşmeci 9: Erkek, Yaş 18, Bilişim Proje Öğrencisi
Görüşmeci 10: Kadın, Yaş 15, Biyoloji Proje Öğrencisi
olabilecekleri öngörüsü etkili olmuştur.
Önceden düzenlenmiş soruların yer aldığı, aynı içerik ve biçimdeki soruların görüşülen-
lerin tümüne sorulduğu yarı yapılandırılmış görüşme (Kümbetoğlu, 2005), belli düzeydeki
standartlığı ve esnekliği nedeniyle, test ve anketlerdeki sınırlılığı ortadan kaldırması ve
belirli bir konuda derinlemesine bilgi edinmeye yardımcı olması (Yıldırım ve Şimşek, 2008)
dolayısıyla saha araştırmalarında sık tercih edilen bir veri toplama tekniğidir. Bu çalışmada
da öncelikle görüşmecilere sorulacak soruların belirlendiği bir yarı yapılandırılmış görüşme
formu oluşturulmuş, formda; anlaşılabilirlik, konuya odaklılık, yönlendirmeden kaçınma,
açık uçlu olmakla birlikte çok boyutlu ve karmaşık soru sormaktan kaçınma gibi ilkelere
dikkat edilmiştir. Görüşmede öğrencilere mantık sırası gözetilerek;
•
Hangi yeni medya ortam ve araçlarını kullandıkları,
•
Yeni medya platformlarını kullanım amaçları,
•
Yeni medya kullanım ortamları ve süreleri,
•
Yeni medyadan ödev, proje, araştırma odaklı nasıl yararlandıkları
•
Yeni medyanın öğrenme sürecine ve başarı düzeylerine etkisi konusundaki görüşleri
sorulmuştur.
Araştırmacıların, yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin olanaklarıyla, öğrencilerden yeni
medya kullanım deneyimleri hakkında sistematik olmakla birlikte ayrıntılı şekilde yanıt elde
etme fırsatı bulduğu görüşmeler, ses kayıt cihazı ile kayıt altına alındıktan sonra deşifre
edilmiş ve veriler, katılımcıların araştırma problemine ilişkin ifadelerini özetlemeye ve yo-
rumlamaya imkan tanıyan ‘betimsel içerik analizi’ yöntemiyle çözümlenmiştir. Görüşme-