GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
117
Özel Yetenekli Öğrencilerin Yeni Medya Kullanımları ve Akademik Başarılarına Etkisi
geliştirerek en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak amacıyla açılmış bağımsız özel eğitim
kurumlarıdır (MEB, 2007). İlkokul 1.sınıftan itibaren kurumun grup tarama, genel yetenek,
görsel sanatlar ve müzik alanında iki aşamada gerçekleştirilen sınavlarında başarı kaza-
nan öğrenciler, ilkokul 2. sınıftan lise son sınıfa kadar, kendi okullarının yanısıra BİLSEM’de
öğrenim görebilmektedir. Fatih Projesi’nin uygulandığı ve bilgisayar destekli eğitime ağırlık
verilen BİLSEM’de öğrenim gören öğrenciler, örgün eğitime ek olarak ‘destek eğitimi’,
‘bireysel yetenekleri fark ettirici program’, ‘özel yetenekleri geliştirme programı’ ve proje
eğitimini multidisipliner bir yaklaşımla almaktadır.
Bu çalışma, İzmit BİLSEM öğrencileri örneğinde, özel yetenekli öğrencilerin internet ve
yeni medya kullanımlarına ve yeni medyanın özel yeteneklilerin öğrenme ve başarı dü-
zeyine etkisine odaklanmaktadır. Çalışma, bilgisayar, internet ve yeni medya ortamların-
dan akranlarına göre daha fazla faydalanma ihtimallerinden söz edilebilecek olan özel
yetenekli öğrencilerin bu platformları kullanım pratiklerini ve amaçlarını, yeni medyanın
potansiyellerine yönelik katkısını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Üstün yetenekli öğren-
cilerin sosyal medya kullanımlarının nicel araştırma yaklaşımıyla ele alındığı Köroğlu’nun
araştırması (2015) ve üstün zekalı ve üstün yetenekli öğrencilerin medya okuryazarlığına
ait görüşlerinin Elazığ BİLSEM örneğinde sorgulandığı Gömleksiz ve diğerlerine ait çalış-
ma (2012) dışında, konuya doğrudan temas eden çalışmalar sınırlıdır. Köroğlu, yüksek li-
sans tezinden derlediği ilgili çalışmasında, üstün yetenekli çocukların bilişsel ve gelişimsel
potansiyelleri sayesinde yaşamları boyunca insanlık için sergileyeceği muhtemel rolün,
onların günümüzün en popüler iletişim alanı olan sosyal medya kullanım motivasyonlarını
incelemeyi önemli kıldığını kaydetmekte (2015.s.267) ve konuyla ilgili çalışmaların artması
gerektiğini vurgulamaktadır.
Bu çalışmada, özel yetenekli öğrencilerin yeni medya ile etkileşimleri, özellikle öğrenme
süreçlerine ve başarı düzeylerine etkisi açısından ele alınmıştır. Öğrencilerin yeni medyay-
la etkileşimlerini kendi seslerinden dinlemek, aynı zamanda sistematik veri elde etmeyi
kolaylaştırmak için yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı çalışmanın, özel ye-
teneklilerin yeni medya deneyimlerinin anlamlandırılmasına, potansiyel gereksinimlerinin
belirlenmesine ve bu yönde politikalar geliştirilmesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Yöntem
Özel yetenekli öğrencilerin yeni medya kullanımlarının ve bunun öğrenme sürecine ve
başarı düzeyine etkisinin incelendiği bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, İzmit
BİLSEM’de öğrenim gören 15-18 yaş arasındaki toplam 28 proje grubu öğrencisinden,
yeni medya kullanımının cinsiyetete göre değişkenlik gösterip göstermediğini de sapta-
yabilmek amacıyla 5 kız, 5 erkek olmak üzere 10 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. İzmit
BİLSEM, araştırmacılardan birinin görev yaptığı kurum olması dolayısıyla, veri toplama
sürecinde sunacağı avantajlar gözetilerek seçilmiştir. Görüşmecilerin belirlenmesinde ise,
Türkiye’de 16-24 yaş arası kitlenin internetin yoğun kullanıcı olması ve proje grubu öğ-