Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 13

2
Yenilikçi, İşbirliği ve İletişim
Günlük hayatımızı şekillendiren diğer yenilikleri düşünün. Thomas Edison ge-
celerimizi aydınlattığında kalıpların dışında düşünüyordu mesela; hem de bu ifade,
daha popüler olmadan önce! İçinde yaşadığımız dünya Bill Gates ve Henry Ford
olmadan çok farklı olurdu. Ve eğer yenilikçilik olmasaydı çim adam, saplı paspas ve
alkışla çalışan cihazlarımız olmazdı. Yenilikçi insanlar bizim bugün göz ardı ettiği-
miz pek çok şeyi düşünmüşlerdir. Bunu da tamamen yeni bir icat hayal ederek veya
tamamen yeni bir fikir üretmek için eski bir icadı geliştirerek yapmışlardır.
Geleceğin yenilikçi beyinleri pek çok problemi çözme fırsatı bulacaklardır. Soğuk
algınlığına bir çare arayışı şu ana kadar bir sonuç vermemiştir mesela. Buzdolapların-
daki bobinler hala tozlanmakta, tuvalet kapakları açık bırakılmakta ve bezlerin de-
ğiştirilmesi gerekmektedir. Yenilikçi bir birey bunlara çözüm ürettiğinde dünyamız
daha iyiye doğru yol alacaktır.
“Bunu ben niye düşünemedim?”. Yeni bir ürün ya da zekice bir fikirle karşılaştı-
ğınızda bunu kaç kez söylediniz? Bu yenilikleri akıl eden insanlar da tıpkı sizin gibi
insanlardı, tek bir farkla: onlar yenilikçi problem çözümü üretebilen insanlardı.
Yenilikçi düşünme sadece ürün icat etmekten de ibaret değildir. Probleme farklı
bir açıdan yaklaşmak ve çözüm üretmek de herkes için fayda sağlayacak başarılı
planlara ve fikirlere dönüşebilir. Yıllar boyu insanlık, birisi çıkıp da yeni bir çözüm
üretene kadar, çözülmeyecek zorlu problemlerle baş etmiştir. Enerji sorunu uygun
bir sonuca ulaşılamadan kendini göstermeye devam etmektedir. Atıklar bizi boğma-
ya, geri dönüşüm çabalarına rağmen arazileri doldurmaya devam etmektedir. Eğer
olur da ebeveynler ve öğretmenler çocukları ve gençleri yenilikçi düşünme becerileri-
ne yönlendirebilirse, gelecek nesillerin üstesinden gelebileceği problemleri bir hayal
edin!
Eğer aklınızda yenilikçi bir beynin faydaları hakkında hala soru işaretleri kaldıysa
bir de şunu düşünün: reklamlar, işverenlerin “yenilikçi ve enerjik kişilerin” peşinde
koşmalarıyla çatışma halindedir; üniversite adaylarının ise başvurularında yenilik-
çiliklerini göstermeleri teşvik edilmektedir. Bu yüzden yenilikçi düşünce alanında
eğitimli gençler hayata bir adım önden başlayacaktır.
Bir grup gence yenilikçi problem çözümünü öğretmek denemeye değer bir giri-
şimdir. Aynı zamanda sabır, istikrar ve biraz da yenilikçilik göstermenizi gerektiren
bir uğraştır. Eğer bu kitabı aldıysanız yetişkinlerin gençlerdeki yenilikçiliği teşvik
etmesinin önemini kavramışsınız demektir. Peki gençleri yenilikçi düşünmeye nasıl
teşvik edeceksiniz?
Yenilikçilik matematikte olduğu gibi öğretilemez. Ezberlenecek formüller, doğru
veya yanlış cevaplar yoktur bu süreçte. Yenilikçiliği ölçmek zordur. Sınıf ortamında,
soruları doğru yanıtlayan veya problemleri çözen öğrenciler yüksek notlarla ödüllen-
dirilir. Ancak, gerçek hayatta okul ortamından ayrıldıktan sonra aldığımız kararların
pek azının tek bir doğru cevabı vardır. Hayat bize yolculuğumuz boyunca pek çok
seçenek sunar, bunu yaparken de elimize bir kullanım kılavuzu ya da cevap anahtarı
tutuşturmaz. Tıpkı hayatta olduğu gibi yenilikçi düşüncede de nadiren tek bir
doğru
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...248
Powered by FlippingBook