1
1
Yenilikçilik, İşbirliği ve İletişim
Ne İçin Gereklidir?
Yenilikçilik
Bir insanı yenilikçi yapan nedir? Bir fırçayı tutmak, bir imgeyi kâğıt üstünde hayata
geçirebilme becerisi midir? Yoksa kili alarak, yaşayan bir canlının nefesleri kesen bir
kopyasına dönüştürme becerisi mi? Ya da müzik eseri besteleme? Yahut da bir bah-
çıvanın bahçede göz kamaştırıcı bir gün batımını kıskandıracak renklerde bir bahçe
düzenlemesi belki?
İnsanlar genellikle Monet, Beethoven ve Van Gogh’a yenilikçi ünvanını vermek-
ten çekinmezler ancak insanın kendi yenilikçiliği bu insanlarla kıyaslaması imkânsız-
dır. Hatta pekçok insan yenilikçi becerileri olduğunu tamamen inkâr eder. Aslında
çoğu insan için
yenilikçilik
denince akla gelen şey
sanatsal yenilikçiliktir
ve Monet,
Beethoven ve Van Gogh’un sanatsal dehası gerçekten de nadir görülebilecek bir şey-
dir. Ancak yenilikçilik sadece sanatla sınırlı değildir. Peki o zaman nedir bu yenilik-
çilik?
Yenilikçilik pek çok deneyi beraberinde getiren bir düşünce sürecidir. Eski durum-
lara yeni bir açıdan bakabilme yöntemidir. Eşsiz bir bakış açısıdır. Mevcut durumları
veya etrafımızdakileri yeni ve alışılmadık şekillerde algılama becerisidir. Dünyamız
yenilikçi bireylerle doludur; öyle ki bazen olmasını en son bekleyeceğimiz yerlerde
yenilikçi bireyler bulabiliriz. Charles Menches 1904 Dünya Fuarı’nda dondurmasını
sunacak tabakları bitince paniklememiş, külahı icat etmiştir. Bir anne olan Bette
Nesmith Graham, 1951 yılında çocuklarına bakabilmek için daktiloculuk yaparken
her zaman doğru yazamadığını fark etmiş, durumu düzetmek için “Hata Yok” adı
verdiği bir icat geliştirmiştir. Yirmi sekiz yıl sonra adı daksil olarak değiştirilen bu
icadını Gilette firmasına 47,5 milyon dolara satmıştır.