Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 20

18
Vehbi Bayhan
2.4. Küresel Bilişim Toplumunda Yeni Katılma Biçimi: E-Katılım
İnternet ve sosyal medyanın temel iletişim aygıtı ve platformu olduğu çağımızda, küre-
sel bilişim toplumunda gençlerin topluma katılma örüntülerinde yeni bir kavram olarak
e-katılım öne çıkmaktadır. İnternet ve sosyal medya aracılığı ile kendilerini ifade etme ve
sosyal, siyasal ve kültürel bağlamda topluma katılma yeni akışkan toplumun temel formu
olmaktadır. İnternetin içine doğan ve “dijital yerli” olarak ifade edilen Y ve Z kuşağı genç-
leri topluma katılım aracı olarak sosyal medyayı kullanmaktadır.
Habitat Derneği’nin (2017) araştırmasına göre, katılımcı gençlerin yüzde 94’ü internet kul-
lanmaktadır.
İnternet kullanan gençler arasındaki en yaygın sosyal medya uygulamaları yüzde 86 ile
Facebook ve yüzde 85 ile Whatsapp’tır. Bu iki uygulamayı yüzde 81 ile Youtube takip
etmektedir. İnstagram kullanma oranının yüzde 71 olduğunu, dolayısıyla bu uygulamanın
da popüler uygulamalar arasında yer almaktadır. Öte yandan Twitter kullanım oranı yüzde
45’te kalmaktadır (Habitat, 2017: 87).
Bu bağlamda, gençlerin e-katılım örüntüleri ile ilgili yapılan araştırmada şu sonuçlar çık-
mıştır: (Aydemir, 2011:377-378).
Genç kadınlar interneti daha az ve daha düşük güvenle kullanıyor.
Müzik, filmler ve haberler genel olarak tercih edilen konular.
% 50 sivil katılım içerikli web siteleriyle ilgilenmiyor.
% 10-20 belli konularla ilgileniyor: ekolojik hareketler, yeni aktivizm modelleri gibi.
Çevrimdışı aktivizm formel siyasetten daha çok ilgi çekiyor.
Çevrimiçi içeriğe tam olarak güvenmek mümkün değil, tartışma için uygun ortam
yok çünkü bu ortam sıklıkla gözetleniyor.
Aktif blogçuların amaçları çoğunlukla kişisel tanıtım ve bireysel hedeflerle ilgili. Nar-
sist boyutlara varan bu var oluş, pek sivil içerikli sayılmaz; belli ağlara üyelik yine
kişisel hedeflere yönelik sayılmalı.
Araştırma bulgularından görüldüğü gibi sosyal, kültürel ve siyasal katılma artık e-katılım
üzerinden inşa edilmektedir. Yeni çağ ve toplum, yeni yaşam örüntülerini oluşturmaktadır.
Bu yapılanmada da sanal alem temeldir.
İnternet, alternatif sivil ve politik içerikli kamusal alan sağlamaktadır. Ancak, bu noktada
Henry Jenkins’in ‘katılım boşluğu’ kavramı önemlidir. Zaten katılımda bulunan mutlu azın-
lığa hitap eden internet, dezavantajlı grupları daha dışarda bırakıp, mutlu azınlığın katılımı-
nı güçlendirmektedir (Aydemir, 2011:379). Bu durum, sosyal tabakalar arasındaki kadim
sınıfsal uçurumun bir yansımasıdır.
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...216
Powered by FlippingBook