22
Vehbi Bayhan
gidilmesi olumsuz deneyimlerin yaşanma ihtimalini azaltırken, öğrenciler daha etkin bir
şekilde belirli konularda uzmanlaşma da sağlayacak, böylece kendilerine olan güvenleri
de gelişecektir. İkinci olarak, hizmetler okulda öğrenilen konulara destek olur. Öğrenciler
okulda öğrendiklerini hemen uygulamaya geçirme, etkilerini görme, yararlarını tecrübe
etme şansına sahip olurlar. Bu deneyimleri ile okula döndüklerinde konuya daha farklı bir
gözle bakma, hatta bilgi transferi yapma becerisi kazanırlar (Gür ve Bahçeci, 2014: 69-70).
Bu uygulamalar yanında, gençlerin aktif vatandaş olmaları için liselerde sosyoloji dersle-
rinin işlevsel verilmesi gerekmektedir. Hem kendi toplumunu hem de küresel değişimleri
anlayabilmesi için sosyoloji herkese gereklidir. Ayrıca, ilerde hangi mesleği yaparsa yapsın
(doktor, mühendis, öğretmen, avukat vb.) bütün meslek sahibi vatandaşların insana hiz-
met edeceği gerçekliğinden hareketle, içinde yaşanılan toplumun özellikleri ve davranış
kodları ancak sosyoloji ile öğrenilir. Sosyoloji ayrıca, empatik düşünme yeteneğini geliş-
tirir. Sokrates’in “kendini bil” mottosu ve Yunus Emre’nin “İlim ilim bilmektir / İlim kendin
bilmektir / Sen kendini bilmez isen / Ya nice okumaktır” dizelerini hayat felsefesi yapmak
için sosyolojiye ihtiyacımız bulunmaktadır.