132
Dilek Aktaş & Erdal Ceylan & Reyhan Eskiyurt & Birgül Özkan
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlıklı Yaşam Kulübü üyelerinin sağlık alanında al-
dıkları eğitimin onlara kazandırdığı bilgi ve becerileri toplumun tüm bireyleri ile paylaşmak
istemeleri amacıyla gerçekleştirdikleri bir diğer bilimsel etkinlik ise, Ankara’da bulunan bir
alışveriş merkezinde gerçekleştirilen “Hipertansiyon Farkındalık Günü” etkinliğidir. Alışve-
riş merkezinin üç farklı bölgesinde stant açılmış olup yaklaşık 500 kişinin tansiyon takibi
yapılmıştır. Tansiyon ölçümü yaptıran kişilerin yaklaşık yarısının kalp ya da hipertansiyon
ilacı kullandığı görülmüştür. Dengeli beslenmediğini ifade eden, düzenli spor yapmayan,
stresli bir yaşam süren ve tuz tüketimi oldukça fazla olan kişilerin tansiyon değerlerinin
diğerlerine göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Katılımcılar tarafından en çok sorulan
soru tansiyon yüksekliğini önlemek amacıyla nelerin yapılabileceği olmuştur. Buna yö-
nelik olarak sigaranın bırakılması, zayıflama, tuz kısıtlaması, besinlerle yeterli potasyum,
kalsiyum ve magnezyum alınması, doymuş yağlardan kaçınılması, alkol kısıtlaması, fi-
ziksel aktivitenin artırılması, stresten uzak durma ile tansiyon yüksekliği belirtilerini erken
tanımak için nelere dikkat edilmesi konularında gerekli bilgiler verilmiştir. Ayrıca katılım-
cılara tüm bu bilgilerin yer aldığı el broşürleri dağıtılmıştır. Kulüp üyeleri tarafından, en
sık görülen kronik hastalıklarından olan hipertansiyona dikkat çekmek için planlanan bu
etkinliğe katılımın yoğun olmasının kulüp üyelerini mutlu ettiği görülmüş ve katılımcılara
tansiyon ölçümü sonrası yapılan eğitimlerin çok verimli geçtiği ifade edilmiştir. Ayrıca hi-
pertansiyonu bulunmayan kişilerin de önlem konusunda nelerin yapılabileceği hakkında
kulüp üyelerinden bilgi istemelerinin kendilerini oldukça mutlu ettiği belirtilmiştir. Bu tür
etkinliklerin halka olan yararlarının yanında öğrencilere de bazı faydaları bulunmaktadır.
Bu tür etkinlikler öğrencilerin toplumsal sorumluluk bilincinin gelişmesini, özgüvenlerinin
artmasını, organizasyon becerilerinin gelişmesini, takım çalışmasına yatkınlıklarının art-
masını, iletişim becerilerinin iyileşmesini ve bağımsız davranabilme özelliklerinin gelişme-
sini sağlamaktadır. Ayrıca bir üst öğrenim kurumunda, hatta iş yaşamında fark yaratacak
bazı becerileri önceden deneyimleme ve kazanma fırsatları bulurlar. Öğrenci kulüplerinin
gerçekleştirdiği bu tür etkinlikler üniversitelerin gelişmesine de katkı sağlayabilir. Üniver-
sitenin halkla kuracağı iletişimle bu etkinlikler pozitif etkiler yaratılmasında önemli bir rol
oynar. Örneğin tiyatro gösterisi yapan ve bu gösteriye halkı da davet eden öğrenci kulübü
halkın üniversite hakkındaki tutumunu olumlu yönde geliştirebilir. Benzer şekilde üniver-
sitede sağlık kulübü olarak faaliyet gösteren öğrenci kulübü halkı tansiyon ölçme, kan
bağışı ve organ bağışı gibi konularda bilgilendirip hayat kurtarmayı bile sağlayabilir (Eskici
ve Aktaş, 2014).
Fiziksel aktivite ve egzersiz günümüz dünyasında giderek artan bir öneme sahiptir (Kızar,
Kargün, Togo, Biner ve Pala, 2016). Fiziksel aktivitenin azalıp inaktif bir yaşam tarzına
dönüşmesi obezite, kroner kalp hastalığı, insüline bağlı olmayan diyabet, osteoporoz ve
bazı kanser türlerine yakalanma riskini artırmaktadır. Düzenli fiziksel aktivite ise fizyolojik,
psikolojik ve metabolik parametreleri iyileştirip, kronik hastalık ve erken mortalite riskini
azaltır (Yıldırım, Özşevik, Özer, Canyurt ve Tortop, 2015). Bu kapsamda Sağlıklı Yaşam
Kulübü’nün 2016-2017 eğitim-öğretim dönemi etkinlikleri “Sağlıklı Yaşam İçin Fiziksel Ak-
tivite”nin önemine dikkat çekmek amacıyla spor ve eğlenceyi doğa ile birleştiren sosyal
ve sportif bir aktivite ile bitirilmiştir. 20 Mayıs 2017 tarihinde Yıldırım Beyazıt Üniversitesi