128
Dilek Aktaş & Erdal Ceylan & Reyhan Eskiyurt & Birgül Özkan
Giriş
Eğitim-öğretim hayatı sürecinde öğrenciler okul ortamında çeşitli faaliyetlerde bulunurlar.
Bu faaliyet alanlarından birisi de öğrenci kulüpleridir (Eskici ve Aktaş, 2014). Öğrenci ku-
lüpleri; öğrencilerin öğrenim süreçleri boyunca bilimsel, sosyal kültürel, sanatsal ve sportif
alanlarda okul içi ve dışı etkinliklerde bulunmalarını sağlamak için oluşturulan gruplar ola-
rak tanımlamaktadır (Resmi Gazete, 2008).
Üniversite yaşamında yetişkin bireyler olarak öğrenciler, kulüp faaliyetleri ile hem toplu-
ma yön verecek etkinlikler gerçekleştirir hem de kendi gelişimlerine katkıda bulunurlar.
Üniversiteler mesleki yaşama yönelik eğitim yapmanın yanı sıra bireylerin sosyal geli-
şimlerini sağlamayı ve bireylere farklı konularda beceriler kazandırmayı da hedefler. Bu
nedenle üniversitelerde öğrenci kulüplerinin kurulması üniversitenin amaçlarına ulaşması
için oldukça önemlidir (Resmi Gazete, 2008).Bu bağlamda üniversitelerde kurulan öğrenci
kulüpleri öğrencilerin bilimsel, kültürel, sosyal, sanatsal ve sportif etkinliklerde bulunma-
larını sağlamaktadır (T.C Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Öğrenci Kulüpleri Kuruluş ve İşleyiş
Yönergesi, 2011). Daha ayrıntılı bakılacak olursa öğrenci kulüplerine katılmak öğrenci-
lerin daha yüksek akademik başarıya sahip olmalarını (Wang ve Shiveley, 2015),okula
düzenli olarak katılmalarını, özgüvenlerinin artmasını, benlik saygısı kazanmalarını, okula
Abstract
During the education-life process, students are involved in various activities in university environ-
ment. One of these activity areas is the student clubs. As an adult individual in university life, the
student will be able to both organize club activities which guide societies, and contribute to his or
her development through club activities.
Ankara Yıldırım Beyazıt University (AYBU) student clubs are the student clubs that are designed by
university students to operate continuously in scientific, social, cultural, artistic, sports and Profes-
sional fields. One of these clubs is “AYBU Healthy Life Club” which established in 2016. This club
aims to contribute to the development of healthy individuals and healthy society, organize health
education, organize activities, and lastly, to educate and inform people about the current diseases
by explaining the basic criteria of healthy life. Within the scope of these objectives, several activites
were planned by members of AYBU Healthy Life Club.
In this study, activities conducted by of AYBÜ Healthy Life Club students to protect and improve
the health and the achievements of the students in relation to the activities are discussed in detail.
In the study, it was determined that the students joined the Healthy Life club with the aims of social
development, personal development, communication with different people, and due to awareness
of duty and responsibility as well. According to students’ views on the benefits of joining a student
club, it helped them toincrease communication skills, to provide professional and social sensitivity,
to improve problem solving skills and to gain team work skills. Students reported problems with long
and procedures, low number of participants, financial resources, and negativity caused by group
work during club activities.
Keywords:
Healthy Life, Student Club, Student Groups, Nursing, Club Activities, AYBU