43
KAMP LİDERLİĞİ
ortaya koymuştur. Kamp sonrası dönemde liderlik konusunda önemli ölçüde ek
kazanımın olduğu da ebeveynler tarafından gözlemlenmiştir.
Kamp liderlerinin kampçılar hakkındaki raporları, kampın ikinci gününden sondan
bir önceki gününe kadarki dönemde şu alanlarda önemli derecede gelişimler
olduğunu göstermiştir:
Pozitif kimlik, sosyal, fiziksel ve zihinsel beceriler, pozitif
değerler ve maneviyat.
Bedensel ve zihinsel beceriler alanında gelişim en üst
düzeydeyken, genel gelişim orta düzeyde olmuştur.
Tahmin edileceği üzere, kamp öncesi dönemde öz bildirim skorları en düşük olan
çocukların, kamp öncesi dönemden kamp sonrası döneme kadarki süreçte en büyük
kazanımlar sağladığı görülmüştür. Diğer bir deyişle, en düşük skorlarla başlayan
çocuklar en büyük kazanımlar elde etmişlerdir. Bunun yanında, yüksek öz bildirim
skorlarıyla kampa başlayan çocukların değerleri tavan yapmış olabilir.
Anketlerin kamp sonrası döneme ilişkin sorularına çocukların ve ebeveynlerin vermiş
oldukları cevaplar, kamp deneyiminin bazı olumlu sonuçlarını ortaya koymuştur.
Örneğin; “Kamp bana/çocuğuma yeni arkadaşlar edinmede/edinmesinde yardımcı
oldu” ifadesine çocukların dörtte üçü ve ebeveynlerin üçte ikisinden fazlası “Çok”
cevabını vermiştir. “Kamptaki insanlar kendimi/çocuğumun daha iyi hissetmeme/
hissetmesine yardımcı oldu” sorusuna ise çocukların üçte ikisinden fazlası ve
ebeveynlerin dörtte üçü “Çok” cevabını vermiştir. Çocukların dörtte üçünden
fazlası kampta yeni bir şeyler öğrendiklerini ifade ederken, neredeyse bir o kadarı
da kamptayken bazı alanlarda becerilerini geliştirdiklerini belirtmiştir.
Sonuç olarak,
Kamp Deneyiminin Gençlik Gelişimi Sonuçları
adlı çalışma, kampın
gelişim açısından değerine ilişkin olağan görüşleri doğrulamıştır. Çocuklar,
ebeveynler ve kamp personelinin kampla ilgili görüşleri arasındaki uyum, kampın
sadece eğlenceden ibaret olmadığını, aynı zamanda geliştirici ve eğitici olduğu
konusunda bilimsel gerçeklikler sağlamıştır. Bu ilk ulusal araştırmanın sonuçları,
gençlerde kamp sürecinde önemli gelişim ve değişimler gerçekleştiğini göstermiş,
bilinçli programlama ve kampın hedeflerine ulaşma konusuna odaklanarak gelişim
süreçlerinin ayrıntılı olarak tanımlama olan bir sonraki adıma ışık tutmuştur.
Hedeflere Ulaşmak
Kamplar sadece adıyla değil, sunduğu zengin içerikle de birçok olumlu sonuç
gerçekleştirebilir. Kayda değer başarılar ancak kamptan sorumlu olan kişilerin
pozitif gençlik (insan) gelişimi kampların odak noktasıdır inancına dayanan bilinçli
ve amaca yönelik planlar yapmasıyla gerçekleştirilir. Bu nedenle, kamplar belirli
hedeflerini ortaya koymalı ve bu hedeflere ulaşmak için bir aktivite programı
düzenlemelidir. Bu noktada yöneticilerin görevi alt yapıyı oluşturmak ve bu
genel hedeflere ulaşmak üzere birlik içinde çalışmaları için personelde takım ruhu
oluşturmaktır. Bu süreç program planlama bölümünde daha ayrıntılı bir şekilde ele
alınacaktır.
Amaç, hedef, sonuç ya da gaye
sözcükleri eş anlamlıdır ve en son hedef anlamına
gelmektedir. Örneğin, kampçılığın genel hedeflerinden biri kampçıların bireysel
büyüme ve gelişme göstermeleridir. Bir diğeri ise kampçıların açık havada yaşamayı
öğrenmeleri ve doğal çevreyi tanımalarıdır. Bu hedefler hayranlık uyandıran ve
değerli nitelikte olsalar da bu gibi ifadeler söz konusu hedeflerin kampın sunduğu
program ve hizmetlerle nasıl gerçekleştirileceği konusunda kılavuzluk yapmaz.
Bu nedenle, bir kamp programının belirtilen hedefleri gerçekleştirmesi için kesin