46
Karakoç’un prensipleri
Diriliş
’in kuruluş gayesine
hizmet etmesi noktasında en belirleyici rolü üstlenir.
Onun İslami hassasiyeti, orijinal yaklaşımları, farklı
duruş ve düşünüşü, gayet şahsi olan analiz, sentez
ve antitezleri fikir ve sanat sahasında
Diriliş
dergi-
si etrafında bulunan herkesi etkilemiştir.
Diriliş
’i
de döneminin diğer dergilerinden ayıran zaten
Karakoç’un bu belirgin özellikleridir.
Erdem Bayazıt kendisiyle çalıştığı Karakoç’tan et-
kilenir. Henüz Maraş’ta
İkinci Yeni
şairlerini yeni
yeni keşfederken eserlerinden tanıdığı Karakoç’un,
Bayazıt’ın kendi şiir dilini kurması yolunda önemli
bir yeri vardır.
İkinci Yeni’
yle birlikte kırılan şiir dili,
yeni bir şiir dilini ortaya çıkarmıştır.
Karakoç’un muhayyilesi, engin duygu ve fikir
ufku, insani nitelikleri ve en önemlisi sanatı Necip
Fazıl’dan farklı biçimde,
başlı başına bir fenomen
olarak ele alması Bayazıt’ı çok etkiler. Doğu ve
Batı klasiklerinden modern sanata uzanan çizgi-
de yer alan eserlerindeki düşünce, duygu ve hayal
çözümlemeleri, iki kültürün karşılaştırmalı olarak
hazmedilme çabası, yerli ve millî olan bir dünyadan
dışarı çıkarak kabuğunu kırma ve diğer kültür or-
tamlarıyla ilişki kurup onlarla yakınlaşma, Erdem
Bayazıt’taki Sezai Karakoç etkileridir. Bütün bunlar
da Bayazıt’ın sanat açısından Necip Fazıl’dan ziyade
Sezai Karakoç’un etkisi altında kalmasını açıklayan
ayrıntılardır.
Bayazıt, Karakoç’un şiirini ve düzyazılarını tahlil
edip değerlendirmek amacıyla çeşitli ortamlarda
beyanatlar verir ve dergilerde bu konu hakkında