50
Her ne kadar
Edebiyat,
sanata hevesli olan grubun o
an için pratik bir çözüm olarak ortaya koyduğu bir çı-
kış noktası şeklinde düşünülse de, zaman içerisinde
Nuri Pakdil’in zihninde kültüre ve sanata dair ideal
bir mekâna dönüşür. O, bu idealini yaşatma uğruna
gayet büyük bir çaba sarf eder. Çabaları semeresi-
ni verir;
Diriliş
’in yayın hayatına tekrar geri dönüşü
sırasında hazırlıklı olmak ve kendilerini yetiştirmek
için çıkarttıkları dergi, zamanla uzun soluklu gerçek
bir edebiyat koşusuna dönüşür. Pakdil’in
Edebiyat
’ı
1969 Şubat’ındaki ilk sayısından, son sayısını verdi-
ği Aralık 1984’e kadar toplam beş dönemde sanat ve
sanatta sebat adına yüzlerce sayı çıkarır. Bu özelli-
ğiyle dergi Türk edebiyatının en uzun süreli yayın-
ları arasındaki ayrıcalıklı yerini alır.
1969 Ekim ayında üçüncü yayın dönemini başlata-
rak geri dönen
Diriliş
dergisi,
Edebiyat
dergisi çevre-
si için bir sürpriz olur.
Edebiyat
dergisi Erdem Bayazıt, Nuri Pakdil, Rasim
Özdenören ve diğerleri için gerçek bir tecrübe olur.
Çünkü
Büyük Doğu
ya da
Diriliş
gibi daha önceki
dergilerle olan münasebetleri, her ne kadar buralar-
da mesai sarf etseler de nihayetinde yakın bir temas-
tır ve derginin asıl yükü lider konumunda olan şah-
sın omuzları üstüne binmiştir. Gerçi
Edebiyat
dergisi
de bir süre sonra Pakdil’in yükünü sırtlayacağı bir
faaliyet hâline gelir; ama yine de ekip halinde top-
luca bir çalışma ile yayın hayatına başlamıştır. Yazı
yetiştirmek endişesi, mali kaygılar, ayrıca tahsis,
reklam, basım ve dağıtım gibi diğerlerine nazaran
küçük görünen fakat esasında her biri ağır bir vazi-