62
Oyunların bütününe yansıyan soyut yaklaşımlar,
zaman zaman iyice derinlere gizlenmiş sır çağrışım-
lara dönüşür. Sözgelimi;
Umut
’taki şu bölüm çağrı-
şım yüklüdür: “Salon karartılırken, çok hafif başla-
yan, giderek yükselen, kesilir gibi olurken yeniden
çılgınca yükselen, tekrar hafifleyen bir müzik dinle-
nir, beş dakika.” Pakdil, bununla neyi amaçladığını
Biat II
adlı deneme kitabında şöyle açıklar: “Müzik
çağın inkâr grafiğini algılatmayı amaçlar. Buna çok
ayrıntılı, uzak bir yorumlama mı dersiniz, bilemem.
İçtenlikle söylüyorum, yalnızca çağın bir grafiğini
vurgulamak amacıyla yazmıştım bunu.”