57
Umut
’ta, evrensel bir düzlemde, insanın tarihi varo-
luş sorunları tartışılır. İnsanın Tanrı’dan, doğadan
uzaklaşması ve duaların anlamını kavrayamayı-
şı sonunda yaşadığı karabasanlar anlatılır. Sadece
öfke üretilen çağda, içi boşalmış insanı bir bilinçsiz-
lik kuşatmıştır. İnsanlar doğruya, güzele ve Tanrı’ya
öylesine duyarsızdırlar ki, üzerilerine taş yağacak
günlere gelmişlerdir. Mahşer olgusunu akılları-
na hiç getirmemektedirler. Bu çağda herkes ken-
di cehennemini yaratmakta, böylece cehennemler
çoğalmaktadır.
Korku
’da, ‘yeryüzüyle kıyamet arası ürkünç bir ge-
çitteki’ insanın, bir yandan varoluş sorunlarını araş-
tırırken bir yandan da kendisini sürekli yanıltan Pal-
yaçonun
-şeytanın-
kuşkularının onu nereye sürük-
lediği anlatılır. İnsan-Şeytan-Tanrı üçgeninin tarih-
sel gelişimleri ve sonuçları soyut bir yaklaşımla an-
latılır. İnsan, yaşadığı bu açmazdan ancak Tanrı’nın
ipine sarılarak kurtulacaktır. Yorumcu, insanı bu ipe
-kurtuluşa-
ulaştırmak için bilinç aşılarken, Palyaço
ipten uzaklaştırmak için onu yanıltmaya, sapkınlığa
düşürmeye çalışır.
Put Yapımevleri
’nde, bir ihanetin, bir yıkımın, bir kı-
yımın içinde yer alan çağdaş insanın, kendi kendi-
siyle hesaplaşması anlatılır. İmajlara yüklenmiş bir