28
Emre Erdoğan
Bağımlı değişken olarak İnternet’te siyasal katılımın algı boyutunu aldığımızda durum
değişmektedir. Algı boyutu söz konusu olduğunda bir cinsiyet farkından bahsedemeyiz.
Ancak 18-21 yaş grubundaki gençlerin algı boyutundaki skorları diğer yaş gruplarına kı-
yasla daha fazladır, başka bir deyişle İnternet’in siyaset yapma konusunda işe yarayacağı
konusunda daha olumlu görüşleri bulunmaktadır.
Eğitim düzeyi arttıkça, gençlerin algı boyutu skorları da neredeyse doğrusal olarak art-
maktadır, üniversite mezunu gençlerin ortalama algı boyutu skorları, hiç eğitim almamış
olanlardan açık bir şekilde fazladır sırasıyla β
İlköğretim
=0.119, β
Lise
=0.215 ve β
Üniversite
=0.225).
Bununla birlikte gençlerin çalışma durumu ve algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunma-
maktadır. İki değişkenli analizlerimiz ev gençlerinin daha olumsuz bir algıya sahip olduk-
larını göstermişti, ancak diğer değişkenler için kontrol ettiğimizde bu etki anlamlılığını yi-
tirmiştir.
Hane zenginliğinin bu değişken üzerinde bir etkisi görülmektedir, en düşük (β
EnDüşük
=-0.066)
ve düşük (β
Düşük
=-0.107) yüzde 20’lik dilimlerde İnternet’in siyasal katılımdaki algı boyutu
skorları daha düşüktür.
Sadece eğitim ve hane zenginliği üzerinden düşünürsek, İnternet’te siyasal katılımın algı
boyutu açısından “kaynaklar” hipotezinin geçerli olduğunu söyleyebiliriz, daha fazla kay-
nağa sahip gençler, daha olumlu algılara da sahiplerdir.
Teknoloji kullanımı ve siyasal katılımı eklediğimizde, modeldeki katsayıların bazılarında
anlamlı değişiklikler gözlemlenmiştir. Yaş grupları arasındaki farklar hala bulunmaktadır,
ancak katsayıların büyüklüğü azalmıştır. Eğitim değişkenine baktığımızda daha önce an-
lamlılık taşıyan ilköğretim – ilköğretim altı düzeyleri arasındaki farkın yeni değişkenler ek-
lendiğinde anlamlılığını yitirdiğini görmekteyiz. Daha yüksek eğitim düzeylerinin farklılığı
hala anlamlıdır ancak katsayılar küçülmüştür.
Çalışma durumunda daha önce anlamlı bir fark görülmemişken, yeni değişkenlerin ek-
lenmesiyle çalışanların bu boyutta daha yüksek skorlara sahip olduğu ortaya çıkmıştır
(β
Çalışan
=0.057). Diğer kategoriler arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır.
Yine başka bir bulgu da daha önce anlamlı bir etkisi olan hane zenginliğinin etkisi, yeni iki
değişkenin eklenmesiyle etkisini kaybetmesidir, bunun anlamı yeni değişkenlerin etkisinin
bu etkisi bastırmasıdır.
Yeni eklediğimiz değişkenlerden teknoloji kullanımının, İnternet’te siyasal katılımın algı bo-
yutu üzerinde anlamlı ve yüksek bir etkisi bulunmaktadır (β
Teknoloji
=0.315), teknolojiye daha
fazla erişen gençlerin, İnternet’in siyasal katılım için iyi bir araç olduğu konusunda daha
olumlu görüşleri olması şaşırtıcı değildir. Şaşırtıcı olan, “offline” siyasal katılım gösteren
gençlerin İnternet’in işe yararlılığı konusunda daha olumsuz görüşlere sahip olmalarıdır
(β
Siyasal Katılım
=-0.08). Daha önce tartıştığımız “Pekiştirme Hipotezi” İnternet’in zaten katılım
gösteren gençler için bir fırsat alanı sunduğunu öne sürmekteydi; elimizdeki verilere göre
gençlerin bu görüşte olmadığını öne sürebiliriz.