GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
167
Hemşirelikte Doktora Eğitimini Sürdüren Öğrencilerin Doktora Eğitimine Yönelik Görüşleri
dil zorunluluğu olmalı fakat tüm üniversiteler için standart bir puan belirlenmeli” diye vur-
gulamıştır. 11 nolu öğrenci “doktora eğitim sürecinde öğrencilerin kongre, kurs ve panel-
lere katılımları desteklenmeli, enstitülerce maddi kaynak ayrılmalıdır” diye belirtmiştir. 14
nolu öğrenci “doktora eğitim kalitesi için öğretim ve araştırma birbirini tamamlamalıdır
ve verilen teorik bilgilerin uygulaması mutlaka yapılmalı ve doktora öğrenci adayının bu
bilgiyi uygulamaya geçirebildiğinden emin olunmalıdır” diye belirtmiştir.15 nolu öğren-
ci “uluslararası üniversitelerle anlaşmalar olmalı ve doktora öğrencileri o üniversitelerin
imkanlarından yararlanabilmeli” diye ifade etmiştir.
Eğitimin verildiği mekana yönelik
beklentiler teması
kapsamında 5 nolu öğrenci “öğrenci ve hocanın birlikte çalışabile-
ceği mekanlar olmalı” diye belirtmiştir.
Tartışma
Öğrencilerin doktora eğitimine yönelik olarak olumsuz değerlendirmeleri ve doktora eği-
timine yönelik beklentiler olmak üzere iki temel kategori belirlenmiştir. Olumsuz değer-
lendirmeler kategorisine yönelik olarak, eğiticiye yönelik olumsuz değerlendirme, ders-
lere yönelik olumsuz değerlendirme, eğitim koşullarına yönelik olumsuz değerlendirme
olmak üzere üç tema; beklentiler kategorisine ilişkin olarak ise eğiticiden beklentiler,
eğitim yöntemi ve müfredata yönelik beklentiler, tez ve araştırma çalışmaları ile ilgili
beklentiler, öğrenciden beklentiler, doktora eğitimi standartları ile eğitimin verildiği me-
kana yönelik beklentiler temaları ortaya çıkmıştır. Her bir kategori ve ilişkili tema ve alt
temalarla ilgili tartışma aşağıda sunulmuştur. Lisansüstü eğitim, bir ülkenin geleceğin-
de çeşitli yönlerden bilimin gelişmesini ve teknolojinin ilerlemesini sağlayacak akade-
misyenlerin ve bilim adamlarının yetişmesi için önemli bir eğitim basamağıdır (Özmen,
2013, s. 214-219). Doktora programları, dünya ölçeğinde bilimde en üst dereceyi ifade
eder. Doktora programları, üniversitelerde öğretim üyeliği yardımcılığından öğretim üye-
liğine geçiş aşamasını oluşturmaktadır (Balcı, 2013, s.1-18). Doktora eğitimi ise aka-
demik uygulamaların merkezidir (Pyhalto, Toom, Stubb ve Lonka, 2012). Hemşirelikte
doktora programının amacı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma bilimsel olayları geniş
ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır (Ergöl, 2011, s. 152-155). Araştır-
ma sorularının ayrı ayrı incelenmesi sonucunda ortaya çıkan doktora eğitimine yönelik
olumsuz değerlendirmeler kategorisinden eğiticiye yönelik olumsuz değerlendirme te-
masına ilişkin olarak, öğrenciler hocalarını eleştiremediklerinden ve danışmana bağlı ça-
lışmak durumunda olmaktan duydukları rahatsızlığı ifade etmişlerdir. Benzer bir şekilde
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu tarafından 2002 yılında düzenlenen
sempozyumda hemşirelikte doktora eğitimi tartışılmış ve öğrencilerin danışman seçme
özgürlüğünün olmadığı, öğretim üyesi ve danışmanlık kriteri ile ilgili sorunlar olduğu
belirtilmiştir (Akdemir, Özdemir ve Akyar, 2011, s.50-58). Farklı bir araştırmada Özmen
ve Güç (2011,s. 214-219), doktora öğrencilerinin danışmanlarına ulaşmalarında zorluk