Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 164

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
163
Hemşirelikte Doktora Eğitimini Sürdüren Öğrencilerin Doktora Eğitimine Yönelik Görüşleri
1. Yapılan içerik analizinde kategoriler, temalar ve alt temaları kapsayacak kadar geniş
ve ilgisiz kavramları dışarıda bırakacak kadar dar kapsamda belirlenmeye çalışılmış-
tır. Bu kategoriler, temalar ve temaları oluşturan alt temaların kendi aralarındaki ilişkisi
ile her bir temanın diğerleriyle ilişkisi kontrol edilerek bütünlük sağlanmıştır.
2. Araştırmanın dış geçerliğini (aktarılabilirliğini) artırmak için araştırma süreci ve bu
süreçte yapılanlar ayrıntılı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda araş-
tırmanın modeli, çalışma grubu ve veri toplama aracı, veri toplama süreci, verilerin
çözümlenmesi ve yorumlanması ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
3. Araştırmanın iç güvenirliğini (tutarlığını) artırmak için bulguların tamamı yorum yapıl-
madan doğrudan verilmiştir. Ayrıca doküman analizinden elde edilen veriler üzerinde
iki farklı araştırmacı ayrı ayrı kodlamalar yapmış ve kodlamalar karşılaştırılarak ortak
kararla kategori, tema ve alt temalar belirlenmiştir.
4. Araştırmanın dış güvenirliğini (teyit edilebilirliğini) artırmak için süreçte yapılanlar ay-
rıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Ayrıca elde edilen ham veriler ve kodlamalar, başka-
ları tarafından incelenebilecek şekilde araştırmacılar tarafından saklanmaktadır.
Araştırmanın amacı, araştırmanın eğitim sürecine ve hemşirelik mesleğine olacak kat-
kısı açıklandıktan sonra araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrencilerden
sözlü onam alınmıştır.
Araştırmanın Sınırlılıkları; Araştırma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapıldığı için
bulgular diğer araştırmalar için genellenemez. Ayrıca araştırma; farklı üniversitelerde
hemşirelik alanında doktora yapan ve araştırmaya katılmaya kabul eden kadın öğren-
cilerle sınırlıdır.
Bulgular
Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin yaş ortalaması 32.8 olarak saptanmıştır. Katı-
lımcıların tamamı kadın ve çalışıyor olup %66.6’sı öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.
Öğrencilerin % 53.3’ü doktora tezi uygulama aşamasındadır. Hemen hemen tamamına
yakını (% 86.6)doktora eğitimine başlama nedeni olarak kişisel ve mesleki gelişimlerine
katkı sağlayacağını düşünmeleri olarak belirtmektedirler. Öğrencilerin “Daha kaliteli bir
doktora eğitimi nasıl olmalı?” ve “Eleştirilerinizi, görüş ve önerilerinizi yazar mısınız?”
sorularına öğrencilerin verdikleri cevaplardan birbiriyle ilişkili iki kategori tema ve alt te-
malar tabloda gösterilmiştir. Bulgular, kategoriler, temalar ve alt temalar doğrultusunda
gruplandırılarak incelenmiştir. Buna göre temel iki kategori, her bir kategori ile ilgili tema
ve alt temalar ortaya çıkmıştır. Kategorilerden ilki “doktora eğitimine yönelik olumsuz
değerlendirmeler” ikincisi “doktora eğitimine yönelik beklentiler” olarak belirlenmiştir.
Öğrenciler, deneyimlerine ilişkin olarak oluşan görüşlerini bu kategoriler temelinde açık-
lamışlardır.
1...,154,155,156,157,158,159,160,161,162,163 165,166,167,168,169,170,171,172,173,174,...182
Powered by FlippingBook