64
KAMP LİDERLİĞİ
Otistik kişilerin bilgiyi işleme ve tepkide bulunma tarzları da kendilerine özgüdür.
Otistik kişiler Tablo 5.1’de sunulan özelliklerin bazılarını gösterebilirler. Ancak,
unutmayın ki otistik bir kişide bu özellikler bulunsa da her otistik insan için
genellemeye gidilmemelidir. Yaygın olan inanışın aksine, çoğu otistik çocuk göz
teması kurar. Birçoğu iyi derecede işlevsel dil becerileri geliştirebilir. Bazıları ise
işaret dili ya da resim kullanımı gibi bazı alternatif iletişim becerileri keşfedebilir.
Çocuklar otizmden kurtulamazlar belki, fakat çocuğun gelişimi ve tedavi süreci
esnasında belirtiler azaltılabilir.
Tablo 5.1
Otistik Kişilerde Görülebilecek Davranışlar
•
Tekdüzelikte ısrar etme ve değişime karşı direnç
•
İhtiyaçlarını ifade etmede güçlük; sözcüklerin yerine vücut dilinden
yararlanma ya da işaretlerle gösterme
•
Normal cevaplayıcı bir dil yerine sözcükleri ya da ifadeleri tekrar etme
•
Hiçbir neden olmaksızın gülme (ya da ağlama)
•
Yalnız kalmayı tercih etme ve başkalarının arasına karışmada güçlük
yaşama
•
Kucaklamayı ya da kucaklanmayı istememe
•
Göz temasının çok az olması ya da hiç olmaması
•
Normal öğretim yöntemlerine cevap vermeme
•
Sürekli aynı oyunları oynama isteği
•
Cisimlere karşı takıntı derecesinde bağlılık
•
Tehlikelere karşı duyarsızlık
•
Belirgin ölçüde aşırı hareketlilik ya da hareketsizlik
•
Sorunlu / düzensiz motor becerileri
•
Sözel uyarılara tepkisizlik (Amerika Otizm Topluluğu, 2010)
Asperger Sendromu
Asperger sendromu eskiden otizmin bir türü olarak düşünülse de günümüzde
otizmden ayrı değerlendirilmektedir. Asperger’i otizmden farklı kılan şey,
belirtilerinin şiddetinin farklı olması ve sözel ifade gecikmelerinin olmamasıdır.
Asperger sendromlu çocuklar genellikle iyi dilsel ve bilişsel becerilere sahiptir.
Eğitimsiz bir gözlemci için Asperger sendromlu bir çocuğun farklı davranışlar
sergilese bile, herhangi bir çocuktan farkı yoktur. Asperger sendromlu kişiler
genellikle başkalarının arasına karışmak ve onlarla iletişim kurmak isterler. Ancak
bunu nasıl yapacaklarını bilemezler. Sosyal yönden beceriksiz, toplumun klasik
kurallarını anlamakta zorlanan ve empati kurmaktan yoksun kişiler olabilirler.
Herhangi bir cisme olan ilgileri takıntı derecesinde olabilir. Asperger sendromlu
çocuklar genellikle çok iyi dil becerilerine sahiptirler, ancak dili çok farklı şekillerde
kullanırlar. Konuşma kalıpları alışılmışın dışında olabilir, sözcükleri çekim ekleri