63
KAMP LİDERLİĞİ
program geliştirmesi ve gerekli değerlendirme ve düzenlemeleri zamanında yapması
gerekir. Kamp personelinin, kampa engelli bireylerin geleceğinden kamp sezonu
başlamadan önce haberi olmalıdır. Kamp personeli duruma hazır olmalıdır. Kamp
liderleri engelli kampçılara herhangi bir ihtiyaçlarının olup olmadığını öğrenmede
her zaman dikkatli ve düşünceli olmalıdır ve ayrıca kişisel bakımları ve arzu ettikleri
aktivite düzeyi hakkında karar verebilmeleri için onlara imkân tanımalıdır. Kampın
temel sorumluluğu, kampçıların bulundukları yerde birey olarak kabul gördükleri
mesajını tüm kampçılara ve topluma vermektir (Evans & Pemberton, 2007).
Bedensel engelliler ile ilgili eğitimde uygun terminolojinin öğrenilmesi de vardır.
Kişiye değer veren bir dil üslubu, kampçıları (veya kamp çalışanlarını, ebeveynleri,
koruma görevlilerini ve gönüllüleri) sıradan kişiler olarak görmez. Evans ve
Pemberton (2007) bu konuda şu soruyu gündeme getiriyorlar: “Engelli bir kişiye
nasıl hitap edersiniz?” Cevap: Adıyla hitap edersiniz. Her kampçının bir adı vardır
ve her kampçının kendine özgü yetenekleri, becerileri ve sorunları vardır. İyi niyetle
ve bilinçli bir çabayla, engelli bireylere karşı kullandığınız dili değiştirebilirsiniz.
İşte iki farklı dil üslubu:
Eski dil
: “Kampçı Bora bir otistik.”
Kişiye değer veren üslup : “Kampçı Bora futbolu, baharatlı
yemekleri sever ve otistiktir.”
Eski dil
: “Grubumda şeker hastası bir kampçı var.”
Kişiye değer veren üslup : “Bu hafta şeker hastası bir kampçımız var.
KamplardaYaygınGörülenBedensel Engeller
Kamplarda görülebilecek bütün bedensel engellerle ilgili ayrıntılı bilgileri bu
yazının içeriğinde bulabilirsiniz. İnternet ortamındaki çok sayıda kaynak belli
hastalıklar hakkında detaylı bilgi sağlayabilir. Bu kaynakların çoğu, kamp
ortamında karşılaşılabilecek tüm sosyal etkileşim tiplerinde kullanılmaya elverişli
olan stratejileri de sunabilir. Kamplarda yaygın olarak karşılaşılabilecek bazı engelli
kampçı türleriyle ilgili bilgileri aşağıda bulabilirsiniz.
Otizm
Otizm bir spektrum bozukluktur. Bir dizi farklı davranış özellikleri ile tanımlanır,
ancak otistik çocuklar ve yetişkinler bu davranış özelliklerinin belli bir kısmını
farklı şiddet derecelerinde gösterebilirler. Aynı teşhis konmuş olan iki çocuk
birbirlerinden tamamen farklı davranışlar gösterebilir ve farklı yeteneklere sahip
olabilirler. Bu hastalığın kapsamına giren çocukları tanımlamak için farklı terimler
kullanılır. Ancak otizmi tanımlamak için kullanılan terimden daha da önemlisi,
konulan teşhis ne olursa olsun, otistik çocukların öğrenebilmeleri ve uygun eğitim
ve tedavi ile işlevsel gelişim gösterebilmeleri gerçeğidir.
Otistik insan bir bireydir ve diğer tüm bireyler gibi, onların da kendine özgü birer
kişiliği ve özelliği vardır. Başlangıç seviyesinde otistik olanlar konuşmalarında
hafif duraksamalar ve gecikmeler gösterebilirler, ancak sosyal etkileşimlerde büyük
zorluk yaşayabilirler. Konuşmayı başlatma ve sürdürmede zorluk çekebilirler.