197
KAMP LİDERLİĞİ
Programın Önceliklerini Değiştirme
Yıllar önce kamp ekibi, kamptakileri günün her anında meşgul ederlerdi. Günün
bütünü bir şekilde tamamen planlanır ve kampçılar böylece esnek olmayan bir
etkinlik programı izlerlerdi. Etkinlikler, katılımın düzgün kontrol edildiği okul
dersleri şeklinde düzenleniyordu. Motivasyon, başarı çizelgeleri, test programları,
bireyler ve gruplar arasındaki yoğun yarışmalar ve gösterişli ödül sistemleri ile
sağlanıyordu. Çoğu zaman anlık planlama ve kontrol etme durumu öyle bir duruma
getirildi ki, kampçıların en çok istediği iki şey olan güzel vakit geçirmek ve yeni
arkadaşlar edinme neredeyse bitmişti.
Sistemli olan bu düzenlemeyi, tam aksi yöndeki açıklık ve serbestlik takip etti. Böyle
olunca da kampta hiçbir etkinlik planlanamadı ve aynı zamanda kampçıları serbest
bırakarak tüm gün boyunca çocuklar ne istiyorlarsa onu yapmalarına izin verilir
hâle geldi. Bu uygulama muhtemelen, çocuklara seçim yapma ve kendini kontrol
etme yeteneği sağlamayı öğretme ve deneme-yanılma ile öğrenmelerine izin verme
anlayışına dayanmaktaydı. Ne yazık ki kampçılar tarafından planlanan programların
çoğunun devam zorunluluğu yoktu ve sonradan bunlar sıkıcı bir hâle dönüştü.
Programın geliştirilmesindeki güzel sonuçlar, kampçıların ve liderlerin bir beraber
iş birliği yaparak programı planlamaları esnasında olan gençliğin cesareti, deneyimi,
bilgisi ve olgunluğun etkisi ile dengenin sağlanması sonucunda ortaya çıkmaktadır.
İş birliği yoluyla programplanlama metodu kampın ilk gününü ve gecesini kampçılar
ve liderler arasında kamp ne sunuyor ve kampçılar neyi başarmayı umuyor sorusuna
istinaden fikir alışverişi yapmalarını sağlamak için kullanır. Aynı zamanda liderler
kampçılar ile o haftayı veya kamp dönemini, kamp ekibinin tamamen planlamalarını
sağlayacak bir fikir alışverişine girebilirler. O gecenin geç saatlerinde veya ertesi
gün yapılan ekip toplantısı sırasında, yeni gelen kampçıların istedikleri etkinlikleri
kapsayacak tarzda uygun bir program yapılabilir.
Programın Anlamı
Önceden kamp programı çocukların sorgulamadan katıldıkları okçuluk, yüzme,
doğada yaşama becerileri, el işleri gibi etkinlik saatlerinden ibaret olduğu
düşünülürdü. Böylesi bir faaliyet planlama
yapısal program
olarak bilinirdi. Aslında
bir program sabah saat 08:30’daki el işi ile başlayıp, 11:30’daki öğle yemeği arası
verilen, saat 13:30’daki doğa çalışması ile sürdürülen ve yatış saatiyle sona eren
bir süreç değil bundan daha fazlasıdır. Kamp programı bir kampçının gün boyunca
yaşadığı her şeydir. Ne kadar önemli olduğuna bakmaksızın her olay, iyi ve kötü
için potansiyel bir etkidir. Tenis, yüzme veya kano gibi fiziksel aktiviteler önemlidir.
İş birliği, dakiklik ve arkadaşlık gibi nitelikler de aynı düzeyde bir öneme sahiptir.
Kampçılar devamlı olarak kampta bulundukları sürede yaşanan her durumdan
tecrübe kazanırlar.
Kamp Programı Nasıl Düzenlenir?
Belirtildiği üzere kamp programları son derece planlı yapıdan plansız veya son
derece esnek olmaya kadar arasında değişkenlik gösterebilir. Birçok kamp programı
istedikleri
sonuçları elde etmeye odaklanır. Program
geliştirmedeki öne çıkan
durum, kampçıların
ve kamp ekibinin birlikte kendi etkinliklerini planlamalarına