 
          68
        
        
          Önder Kutlu & Erhan Örselli & Selçuk Kahraman
        
        
          önem kazanmaktadır. Bu açıdan cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin güçlü hüküme-
        
        
          ti ve güçlü liderliği bir arada sağlayabileceği savunulmaktadır (Güngör, 2017,ss. 59-60).
        
        
          Bu noktada toplumsal algı açısından tek adamlık ya da otoriterleşme ile güçlü yürütme
        
        
          olguları birbirlerinin zıttı olarak değerlendirilebilir. Nitekim çeşitli saha çalışmalarında tek
        
        
          adamlık ve otoriterleşme kaygıları da dikkat çekmektedir (Akyürek vd., 2013, ss. 2-3).
        
        
          Kuşkusuz yönetsel ve politik yaklaşımlardaki farklılık olumlu ya da olumsuz bu tür söylem-
        
        
          leri de etkileyebilmektedir.
        
        
          16 Nisan 2017 öncesinde Anayasanın 101. maddesinde Cumhurbaşkanı seçilen kişinin
        
        
          kendi partisi ile ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır. Yeni değişiklikle partili devlet
        
        
          başkanlığı modelinin yolu açılarak bir cumhurbaşkanı seçildikten sonra da herhangi bir
        
        
          siyasi parti üyesi olabilir ya da olmaya devam edebilir (Küçük, 2017,s. 163). Esasında Tür-
        
        
          kiye’nin ve Batılı demokratik sistemlerin politik ve yönetsel tarihi dikkate alındığında bazı
        
        
          ülkelerde uygulanan ve “tarafsız” ve “partiler-üstü” olarak tanımlanan devlet başkanlarının
        
        
          çoğu kez ya doğrudan bir siyasal hareket içerisinden geldiği ya da bir ya da daha fazla
        
        
          siyasal hareketin desteği ile göreve geldikleri görülmektedir. Bu açıdan tam tarafsızlık ve
        
        
          tam bir a-politik tavır beklenmesi pratikte çok da karşılaşılan bir durum değildir.
        
        
          Diğer yandan katılımcılara cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile ilgili bir dizi önermeye ne
        
        
          ölçüde katıldıkları sorulmuştur. Katılımcılara verilen bu ifadeler üç ana grupta sınıflandırıl-
        
        
          mıştır. İlk grupta cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin olumlu yanları, ikinci grupta cum-
        
        
          hurbaşkanlığı hükümet sisteminin olumsuz yanları ile ilgili önermeler ve üçüncü grupta ise
        
        
          referandum sürecinde mecliste bulunan dört siyasal partinin seçim çalışmaları hakkında
        
        
          önermelere yer verilmiştir. Elde edilen bulgular Tablo 17’de düzenlenmiştir.
        
        
          
            Tablo 17. Katılımcıların Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi İle İlgili Algıları
          
        
        
          
            Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi…
          
        
        
          
            Kesinlikle
          
        
        
          
            katılıyorum
          
        
        
          
            Katılıyorum
          
        
        
          
            Ne katılıyor ne
          
        
        
          
            de katılmıyorum
          
        
        
          
            Katılmıyorum
          
        
        
          
            Hiç katılmıyorum
          
        
        
          
            Cevapsız
          
        
        
          
            Ortalama/ss
          
        
        
          
            Katılım Düzeyi
          
        
        
          
            2*
          
        
        
          
            Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile ilgili olumlu yargılar
          
        
        
          Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile
        
        
          daha hızlı karar alınacak
        
        
          
            Sayı
          
        
        
          153 135 42 27 24 9
        
        
          
            2,03
          
        
        
          
            79,21
          
        
        
          
            %
          
        
        
          39,2 34,6 10,8 6,9 6,2 2,3 1,16
        
        
          Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi
        
        
          ile Parlamenter sistemdeki çift başlılık
        
        
          ortadan kalkacak
        
        
          
            Sayı
          
        
        
          153 135 33 36 24 9
        
        
          
            2,06
          
        
        
          
            78,74
          
        
        
          
            %
          
        
        
          39,2 34,6 8,5 9,2 6,2 2,3 1,19
        
        
          Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi
        
        
          koalisyonları önleyerek istikrarı sağlar
        
        
          
            Sayı
          
        
        
          162 108 48 42 18 12
        
        
          
            2,22
          
        
        
          
            78,73
          
        
        
          
            %
          
        
        
          41,5 27,7 12,3 10,8 4,6 3,1 2,20
        
        
          Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile
        
        
          güçlü yürütme mümkün olacak
        
        
          
            Sayı
          
        
        
          129 144 36 51 27 3
        
        
          
            2,23
          
        
        
          
            75,35
          
        
        
          
            %
          
        
        
          33,1 36,9 9,2 13,1 6,9 0,8 1,23