117
KAMP LİDERLİĞİ
Lider Yetiştirme Programları
Pek çok kampta kıdemli kampçıları geleceğin kamp liderleri olarak yetiştirmek
üzere lider yetiştirme programları uygulanmaktadır. Bu iş için seçilen adaylar
genellikle 16-18 yaş aralığındadır ve en azından birkaç başarılı kamp dönemi
geçirmiştir. Bazen kamp dışından adaylar kabul etseler de kampların çoğu, belirgin
liderlik yeteneği ve niteliklerine sahip seçkin kampçıları seçerek, liderlik eğitim
programlarını geleceğin liderlerini yetiştirmek amacıyla bir araç olarak kullanırlar.
Lider yetiştirme programına aday olarak seçilmek genç kampçılar için bir şereftir,
çünkü genelde bu eğitim programlarına seçilebilmek için çok önemli kriterler
söz konusudur ve sadece gelecek vaat ettiğine inanılan kıdemli kampçılar bu
programlara alınır. Her kampın kendine özgü standartları, kuralları, düzenlemeleri,
ücretleri ve kurs kapsamı olsa da çoğunun hedefleri genelde ortaktır.
Lider yetiştirme programı normal kamp dönemi içinde kamp bölgesinde uygulanır
ve programın tamamı tüm konuları kapsayacak şekilde iki sezon devam edebilir. Bu
eğitim, programın amaçlarını bilen, eğitici sorumluluğuna sahip ve kursun içeriğine
ve öğretim metotlarına hâkim bir ya da daha fazla deneyimli lider tarafından verilir.
Dört haftalık örnek bir eğitim planını Tablo 7.3’te görebilirsiniz.
Etkili bir şekilde uygulanan lider yetiştirme programları, kampın felsefesi, tarihi
ve gelişimi, amaçları, programı ve faaliyetleri, farklı yaş gruplarındaki çocukların
gelişim ve davranış tarzları, çocukların çeşitli bireysel ihtiyaçları ve onları doğru
anlayabilme yolları gibi konular üzerinde tartışabilme imkânı sağlar.
Eğitim programı katılımcılara bir taraftan grup dinamiklerinin nasıl işlediğini
gözlemleme imkânı sunarken, diğer taraftan da arkadaşlarla tarifsiz anların
yaşanmasını sağlar. Ayrıca, eski kampçıların yeni beceriler edinmelerine ya
da var olan becerilerini geliştirmelerine, dış ortamdayken güven duygularını
güçlendirebilmelerine imkân sağlar. İyi planlanmış bir lider yetiştirme programı,
katılımcıların kampçılarla birlikte çalışmasına imkân sağlar. Böylece geliştirmeye
çalıştıkları teknik ve becerileri doğrudan uygulama fırsatı bulurlar. Beceriler
geliştikçe, daha büyük sorumluluklar almalarına izin verilir. Akşam programlarının
icrası, şarkılara öncülük etme, oyun başlatma, yağmurlu günler için etkinlik
planlama, su sporları, güzel sanatlar ve el sanatları gibi alanlarda kampçılara
yardımcı olma gibi bazı kamp faaliyetlerinin yürütülmesi ile planlama sürecine
yardımcı olabilirler. Bu süreçte bazen kamp liderleri ve grup üyeleri birlikte iç içe
yaşar, kendinden daha büyük, daha deneyimli ve bilgili kişi ya da kişilerin denetim
ve desteğinden istifade ederler.
Lider yetiştirme programları çoğunlukla sıkı bir çalışma temposuna sahip olsalar
da katılımcılar genelde programı eğlenceli bulurlar. Başlarında bir hoca olmaksızın
odalarında kalabilme, kendi davranış ve hareket tarzlarını oluşturabilme ve kendi
sosyal programlarını planlayabilme gibi bazı ayrıcalıklara sahiptirler. Lider adayları
genellikle tüm kampın havasına şekil verirler ve neşeli, coşkulu kişilikleriyle
diğer kampçılara esin kaynağı olurlar. Diğer genç kampçıların gözündeki özel
statüleri nedeniyle, tüm kamp kural ve düzenlemelerine sıkı sıkıya uyarak, daima
iyi birer örnek olabilme çabası içinde olurlar. Yaşça birbirlerine yakın oldukları
için, etrafındaki kişiler daima onları örnek alır ve onların yaptıkları gibi yapmaya
çalışırlar. Lider yetiştirme programı önemli bir mesleki uygulamadır ve katılımcılar
için eğlendirici olduğu kadar, büyük kazançlar da sağlayabilir. Lider yetiştirme
programları ile ilgili daha fazla bilgi için Ek C’ye bakabilirsiniz.