121
derinliğini artırmakla birlikte yoğun duygusal trav-
malar kuşatmaktadır okurun evrenini. Kitaptaki şi-
irlerde çoğunlukla “1960’ların ilk yarısında yoğun-
laştığı
İkinci Yeni
şiirinin temel dilsel sorununa açık
göndermeleriyle karşılaşılmakta. Hatta her zaman-
ki gibi üç uzun şiiri
Of Not Being A Jew, Savaş Bitti
ve John Maynard Keynes’ten Nefretimin Yirmi Sebebi
şiirlerindeki birtakım dizeler tekrar duygusu oluş-
turuyor. Ancak, tüm bu sorular, bu şiirin biricikli-
ği konusunda hiçbir şüphe yaratmıyor okuyucuda.
Tersine, tek bir şiir yazabilmenin, ana bir şiir göv-
desi ve sorunsalı oluşturabilmesi için bu durumun
kaçınılmazlığının daha bir farkına varılıyor. Birçok
çağrışımı içinde barındıran
“Bir Yahudi Olmamak
”
duygusunun temel göndermesinin, artık insanın
dünyada kaçacak bir yerinin olmadığı izlemini ver-
diği açık. Öte yandan Özel, insanın “nerenin yerlisi”
olduğu sorusunu sormaktan vazgeçmiyor.”
38
İsmet Özel, biçim özellikleri bakımından uzun şiir
hassasını etkin olarak kullandığı bu kitabında, nihaî
noktayı belirginleştirmekten özellikle kaçınmakta-
dır. ‘Savaşın bitmesi’ ya da ‘kır gezmelerinde bun-
dan böyle şüphe çekilmeyecek’ olması, bir hafıza
tazeliği olarak şairin özgüvenini daha bir perçinle-
mektedir.
39
Kırk yılı aşkın bir süredir varoluşunu sürdüren
İsmet Özel şiirinin temel sorunsalı, hep kendi beniy-
le modern zamanlarda ortaya çıkan şehir ve insan-
ları arasındaki acımasızca süren çelişkilerdir. Bu şiir,
38 Orhan Kâhyaoğlu; a.g.y.
39 Reşit Güngör Kaplan; a.g.y.