58
ta ve insana ilişkin ontolojik boyutları olan cevap-
lar veriyor ve hemen her yazdığından poetikasına
ilişkin de ipuçları devşirmemiz mümkün olabiliyor.
Ancak üç kitap var ki, bunlar doğrudan doğruya
Rasim Özdenören’in edebiyat çerçevesindeki fikir-
lerini işlemesi bakımından diğer eserlerinden ayrı-
lıyor.
Ruhun Malzemeleri, Köpekçe Düşünceler ve Yazı,
İmge ve Gerçeklik
adlarını taşıyan bu üç kitap, Rasim
Özdenören’in bu konulardaki fikirleriyle yoğun bir
şekilde örülmüş çalışmaları.
Ruhun Malzemeleri,
bu üç kitaptan en eski olanı.
Başlangıcında okuruna çeyrek yüzyıllık birikimin
ürünü olduğu ihtar edilen kitapta, Özdenören’in çe-
şitli vesilelerle kaleme aldığı edebiyat, roman, hikâ-
ye, şiir, eleştiri yazıları ve değinileri bir araya geliyor.
Köpekçe Düşünceler
ve
Yazı, İmge ve Gerçeklik
ise yine
süreli yayınlarda yer alan yazıların bir toplamı olsa
da
Ruhun Malzemeleri
’nden daha kısa sürede oluş-
muş bir çalışmanın ürünü. Rasim Özdenören, bu ki-
tapları oluşturan yazıların kaleme alınış sürecinde
Ruhun Malzemeleri
’nden farklı olarak bir bütünlüğü
gözetmiş.
Rasim Özdenören’in poetikasına nüfuz etmek için
öncelikle toptancı önyargılardan azat olmuş bir
zihne ulaşmak gerekir. Mesela Özdenören,
Ruhun
Malzemeleri
’nde bir uygarlık meselesi olduğunu ve
adresin İslam’da olduğunu söylediği aşkın edebiya-
tı bir ufuk olarak karşımıza koyar. Özdenören için
İslam tek adrestir adres olmasına da; bundan onun
İslami edebiyat kavramına olumlu baktığı sonucu