Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 58

56
Önder Kutlu & Erhan Örselli & Selçuk Kahraman
Giriş
Kuvvetler ayrılığı ilkesi demokratik toplum düzeninin bir gereği olarak, yaygın ve tartışıl-
madan kabul edilmekle birlikte, kuvvetler arası ilişkilerin biçimi ile ayrılığın derecesi, yani
kuvvetler ayrılığının yumuşak veya sert biçimde uygulanması farklı hükümet sistemlerinin
doğmasına yol açmıştır. Farklı uygulama örnekleri incelendiğinde, demokratik sistemler-
de yaygın uygulama olarak hükümet sistemleri “parlamenter sistem, başkanlık sistemi ve
yarı-başkanlık sistemi” şeklinde isimlendirilmektedirler (Coşkun, 2015, s. 15). Parlamenter
sistemi başkanlık sisteminden ayıran en temel özellik, yürütme organı ile yasama organı-
nın iç içe geçmiş olmasıdır. Başkanlık sisteminde ise yasama, yürütme ve yargı organları
arasında mevcut bulunan işlevsel özerklik kesin bir görev ve yetki ayrımına ve bundan
doğan dengeye dayanmaktadır (Tanıyıcı ve Akgün, 2008, s. 11; Ergil, 2015, s. 21).
Kuşkusuz hükümet sistemleri, organlar arası ilişkiler bakımından, genel olarak kuvvetler
birliği ya da ayrılığı prensipleri üzerinden tanımlanmakla birlikte aynı tür hükümet sistemle-
rinde bile tarihsel tecrübe, jeo-politik konum, bölgesel ve küresel krizler, ekonomik, kültü-
rel, dinsel ve askeri faktörler bakımlarından kendilerine özgü biçimlerde yönetsel sistem-
lerin oluştuğu ve geliştiği görülür. Örneğin Amerikan başkanlık sistemi ortaya çıkışından
Abstract
The applicability of the presidential system, regarded as the best among the alternatives, and the
weaknesses of the parliamentary system existing in Turkey have been at the top of the political and
legal agenda of Turkey for a long period of time. In accordance with the 1982 Constitutional period,
the presidential election procedure was implemented without problems three times. This procedure
was aborted with the 367 Dispute. The search for a new system was intensified since 2007. The
choice with respect to the type of the presidential system, i.e. whether to follow the American ex-
ample, adopt semi-presidential one or design a Turkish style presidential system, became a major
question in the meantime. The failed military coup d’état attempt on July the 15th has been a turning
point to accelerate the discussion within the country. AK Party and MHP proposed an amendment
bill to have a Turkish style presidential system in the constitution scheduled to be voted on the 16th
April 2017.
There has been a vast amount of literature on presidential system and its applicability to Turkey.
However, the perceptions of the public on the presidential system, their expectations, and doubts
of the public have not been examined properly for the analysis to get a clear view on the account of
the public. This has been especially evident among young university students, who would be able to
get the right to stand in the elections at the age of 18 and would vote for the first time in their lives.
In this context, this study intends to measure the perceptions of the university students studying in
Konya about the presidential system. The examination is a quantitative one, applying survey method
in the analysis.
Keywords:
Government System, Presidential System, Parliamentary System, Turkish Style
Presidential System, Turkey.
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...216
Powered by FlippingBook