150
Ömer Faruk Akbulut & Edanur Duran
Abstract
The purpose of research what the views of young people on the reduction of their elected age to 18.
The sample of this research consists of 60 students studying in Kırşehir Ahi Evran University and
Ankara Yıldırım Beyazıd University in the academic year of 2016-2017. Semi-structured interview
technique was used in this research which was dealt with by qualitative data collection technique.
The semi-structured interview form developed by the researchers was used as data collection tool
in the research. This study examined the views of university students on the issue of reducing the
age of elected to 18, and at the same time examined how this change affected young people’s future
plans. The outcome of the study revealed that the reduction of university students’ age of election
to 18 had different views on influencing their current and future goals.
Keywords:
Teenager, Elected Age.
Giriş
Avrupa’nın en genç nüfusuna sahip olan ülkelerinden birisi olan Türkiye’de, seçilme yaşı
tartışmaları geçmişten günümüze kadar süregelmiştir. 1924 Anayasasında belirlenen 30
seçilme yaşı uygulaması 1961 ve 1982 anayasalarında devam etmiş; 2006 yılında AK Parti
tarafından verilen yasa değişikliği teklifiyle kabul edilmiş olan 5551 sayılı yasa ile 25’e
düşürülmüştür. Bu tarihten itibaren seçilme yaşı konusundaki tartışmalar bitmemiş ve son
olarak AK Parti ve Milliyetçi Hareket Partisi tarafından hazırlanan anayasa değişikliği pa-
ketinde seçilme yaşının 18’e indirilmesi istenmiştir. Gerçekleşen 16 Nisan 2017 anayasa
değişikliği referandumu ile de bu değişiklik gerçekleşmiştir.
Seçilme yaşının 2006 yılında 30’dan 25’e indirilmesinden sonra gerçekleşen 2011 genel
seçimlerinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde genç milletvekillerine yer verilmiştir. 24.
Dönem TBMM 2011 albümündeki verilere göre toplam vekil sayısının 550 olduğu mecliste
sayı itibariyle milletvekillerinin 1’i 75 yaş üzeri, 23’ü 65-74 yaş aralığında, 359’u 45-64 yaş
aralığında, 143’ü 35-44 yaş aralığında ve en genci 27 yaşında AK Parti’den milletvekili
olmak üzere 24’ü 25-34 yaş aralığındadır.
1982 anayasası yürürlüğe girmesiyle birlikte sürekli siyasi tartışmaların odağında yer al-
mıştır. Toplumsal ve siyasi alanda yaşanan sorunların kaynağı olarak bu 1982 anayasası
gösterilmiştir (Coşkun, 2017). Bu kapsamda birçok siyasi parti bu anayasayı değiştirmek
istediklerini seçim süreçlerinde dile getirmişlerdir. 2011 genel seçimlerinden sonra mec-
listeki siyasi partiler anayasa değişikliği için görüşmeler yapmışlardır fakat bazı konularda-
ki uyuşmazlıklardan dolayı anayasa değişikliği konusunda herhangi bir adım atılamamıştır.
2016 yılının sonlarına doğru AK Parti ile Milliyetçi Hareket Partisi anayasa değişikliği konu-
sunda uzlaşmaya varmışlar ve hazırladıkları değişiklik paketini 16 Nisan 2017 referandu-
mu ile halka sunmuşlardır. Bu anayasa değişikliği paketinin en önemli değişikliklerinden
bir tanesi de seçilme yaşının 25’den 18’e indirilmesidir. Böyle bir değişikliğin yapılmasının
istenmesi; Türkiye’nin genç bir nüfusa sahip olmasından ve bu genç nüfusun siyasette