Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 153

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
151
Gençlerin Seçilme Yaşının 18’e İndirilmesi Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi
etkin rol almasıyla birlikte siyasetin gençleşeceği ve dinamikleşeceğindendi. Bir başka
nedeni ise seçme ve seçilme yaşları arasındaki uyumsuzluğu gidermek istemekti.
Bu değişikliğe muhalefet partileri; 18 yaşındaki bir bireyin milletvekili olabilecek donanıma
sahip olmadığını ve milletvekilliği gibi zor bir görevin 18 yaşındaki bir birey için çok zor
olduğu iddiasıyla karşı çıkmışlardır. 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylaması sonu-
cunda anayasa değişikliği paketi %51,41 ile kabul edilmiştir.
Dünyadaki seçilme yaşlarıyla ilgili TBMM Araştırma Merkezi’nin yaptığı çalışmada; Al-
manya, Avustralya, Avusturya, Bosna Hersek, Çin, Danimarka, Fransa, Finlandiya, Güney
Afrika, Hollanda, İspanya, İsveç, İsviçre, Küba, Macaristan, Makedonya, Sırbistan, Mo-
zambik, Norveç, Portekiz, Uganda, Yeni Zelanda gibi ülkelerin aralarında bulunduğu 45
ülkede seçilme yaşının 18 olduğu, 60 ülkede seçilme yaşının 25 olduğu ve 8 ülkede de 30
olduğu ortaya koyulmuştur (Haber 7, 2012).
Birçok gelişmiş ülkenin seçilme yaşının 18 olması ve Türkiye’nin gittikçe gelişen ülke-
ler arasında yer almasıyla birlikte seçilme yaşıyla ilgili atılmış bu adımın yerinde olduğu
söylenebilir. Aynı zamanda Türkiye tarihinde birçok gencin devlet yönetmesi ve büyük
zaferlere imza atması, son olarak da 15 Temmuz Hain Darbe Girişimi’nde gençlerin gös-
terdiği büyük gayret, çaba ve zafer kamuoyunda, gençliğin siyasi anlamda kendini temsil
yeterliliğine haiz olduğu kanısını oluşturmuştur.
Seçme ve seçilme yaşları arasındaki uyumsuzluk da güçlü demokrasi anlamında bir tehdit
olarak ülkelerin karşısına çıkmaktadır. 18 yaşındaki bir bireyin kendisini yönetebilecek ki-
şileri seçebilmesi fakat ülkeyi yönetememesi demokratik anlamda bir eksiklik olarak ülke-
lerin karşısına çıkmaktadır. Aynı zamanda bu durum gençlerin parlamentoda temsiliyetini
de düşürmektedir.
Seçilme yaşının 18’e düşürülmesi; siyasetin gençleşmesine ve dinamikleşmesine, gençle-
rin milletvekili seçilmese bile yerelde veya aday adaylık süreciyle siyaseti tanımalarına ve
tecrübe kazanmasına olanak sağlamaktadır. Aynı zamanda parlamento üyelerinin yaşları-
nın yüksek olması parlamentoda daha radikal ve uzun soluklu kararların alınmasını güçleş-
tirmektedir. Çünkü yaşın ilerlemesiyle birlikte bireyler muhafazakârlaşmaktadırlar. Muhafa-
zakârlık kendi içinde üç farklı şekilde açıklanabilir. Birincisi, dindarlaşmak; ikincisi, statüko
taraftarlığı; üçüncüsü de sahip olunan görüşlerin pekişmesidir (Sitembölükbaşı, 2001).
Seçilme yaşının 18’e indirilmesi bazı kesimler tarafından olumsuz olarak değerlendirilmek-
te, yeterli mesleki bilgi ve donanıma, hayat tecrübesine sahip olmayan bireylerin milletve-
kili olamayacağını dile getirmektedirler. Erken yaşta seçilen milletvekillerin siyasi olgunlu-
ğa erişemedikleri için parlamentonun kalitesini düşüreceklerine inanılmaktadır. Fakat bir
milletvekili adayının 18 yaşında olsa dahi onu seçenin halk olduğu ve bu kişilerin seçimle
göreve geldikleri unutulmaktadır. Bir gencin milletvekili olamasa bile milletvekilliği aday
adaylık sürecinden geçmesi veya aday olup seçilememesi gence siyasi tecrübe kazan-
dırmaktadır.
1...,143,144,145,146,147,148,149,150,151,152 154,155,156,157,158,159,160,161,162,163,...208
Powered by FlippingBook