118
Emel Altın & Murat Kasımoğlu
durum siyasal sistemlerin gençlerin istek ve beklentilerine duyarsız olduğunu göstermek-
tedir. Aslında gençler siyasal katılıma ilgisiz değildirler. Politika üretim mekanizmalarına
katılmaktansa birer siyasal tüketici olmayı tercih etmekte ve daha çok kurumsallaşmamış
siyasal faaliyetler ile online siyasal katılımı daha çok tercih etmektedirler. İnternet onlara
bilgi edinme, yeni dokümanlar sağlama, kurum ve kuruluşlarla iletişim ve politika yapıcı
kurum ve kuruluşlar ile yerel yönetimler ile dilekçe aralığıyla iletişim kurma ve politikacılar
ve yerel birimler ile iletişime geçme olanakları sağlamaktadır. Gençler politikacıları takip
etmemekte ama siyasal olayları izlemektedirler (Pilkington ve Pollock, 2015:4-5). Ameri-
ka’da ise liseler burs desteği politikası ile gençlerin politika yapım aşamasında katılımcı-
lıklarını desteklemektedir. Amerikan liselerinde gençlik katılımı gençlik aktivizmi, gençlik
liderliği ve sınıf toplantılarına katılım olmak üzere üç biçimde gerçekleşmektedir. Genç-
lerin okullarında veya mahallelerinde karşılaştıkları adaletsizliklere meydan okumak için
gerçekleştirdikleri toplu eylemlerin ileriki zamanlarda siyasal katılıma dönüşme olasılığı
yüksektir. Gençler yaşamlarındaki kurumları eleştirisel olarak değerlendirmeye, adaletsiz-
likleri belirlemeye, bu adaletsizlikleri vurgulamaya ve iyileştirmeye yönelik adımlar atmaya
başladıklarında içlerinden liderler çıkarabilmekte ve hayatlarını şekillendiren okullarının
temel faaliyetlerinde kararlarında katılım fırsatları yakaladıkların da ise ortak hareket ede-
bilmektedirler. Bu bağlamda İsveç’te öğrenciler öğretim, öğrenme ve sınıf içi veya okul
çapındaki karar verme uygulamaları da dahil olmak üzere okulların temel faaliyetleri üze-
rine tartışmalara katılmak için Çember saati olarak adlandırdıkları bir meclis oluşturarak
sınıf toplantıları düzenlemişlerdir. Bu toplantılarda sosyal bilgiler ve sivil eğitimi alanında
araştırma ve uygulama biçimi geliştirerek çok yönlü düşünme becerisi kazanırken hayat-
larının, toplumlarının ve dünyanın sorunlarını çözmek için gerekli kararları verme yollarını
da keşfetmeye çalışmaktadırlar. Okulların öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap veremediği du-
rumlarda sivil toplum örgütleri aktif olarak görev alarak gençlerin ortak çıkarlarını belirle-
mesine, akranların birbirini harekete geçirmesine ve topluluk içinde çalışmalar yürüterek
güç ilişkilerini anlamlı kurumsal değişikliğe yol açacak şekillerde değiştirmelerine yardımcı
olurlar. (Mitra, Serriere ve Kirshner, 2014:294).
Bireysel Karakteristik Özellikler:
Gelenekselleşmeden kurutulma birey ve toplum ara-
sındaki ilişkileri değiştirerek daha bireyselleşmiş yaşam biçimlerinin ve politikaların ya-
ratılmasına neden olmaktadır. Bugünün gençleri oz guveni yuksek, olaylara bakıs acısı
bireysel, sadakat duygusu az ve sabırsız bir karaktere sahiptir (Bozkus, 2009). Fiziksel
mekanları kullanmanın yerine görüşlerini ve fikirlerini internet teknolojisi ve sanal agları
kullanarak belirtmeyi tercih etmektedirler (The Smart Work, 2009). Politika ve demokra-
tik sistemler ile daha az ilgilidirler (Delli Carpini, 2000: 341; Henn, Weinstein ve Wring,
2002:185). Gençlerin politik ilgisizlikleri siyasal katılımın yaşam döngüsünden, postmo-
dern siyasal katılım biçimlerini tercih etmelerinden, siyaset algıları ve tutumlarından kay-
naklanmaktadır (Quintelier, 2007: 166-170).