112
Emel Altın & Murat Kasımoğlu
Abstract
The aim of this study is to investigate the factors affecting the political participation tendencies of
the young people aged between 14 and 19 in Şırnak City Center. A quantitative research method has
been adopted in the study. A questionnaire was used in the research for data collection tools. The
data needed for the research were collected by a questionnaire developed by the researchers in the
beginning and middle of the November 2015. The universe of the research is composed of 7.131
young people who attended to high school and aged between 14 and 19 living in Şırnak City Center.
As a sample, 502 data were collected randomly from the largest high school which has 1789 student
in Şırnak City Center. It is found that the factors affecting the political participation tendencies of
young people participating in the exploratory factor analysis and principal component analysis study
are collected under four dimensions: motivation, communication channels, active civil participation
and personal characteristics. It is observed that political participation tendencies of young people
aged between 14 and 19 in Şırnak City Center have significant differences in terms of age, gender,
educational field and membership to organizations engaged in activities related to youth (clubs for
environment, sports and arts, NGOs, political parties etc.). Based on this result, some proposals
have been made to increase the tendency of political participation of young people in the city of
Şırnak, which has been in the process of development.
Keywords:
Youth, Political Participation Motivation, Personal Characteristics, Communication
Channels, Active Civil Participation.
1. Giriş
Bireylerin on iki yaşından itibaren sosyal anlayışlarını ve yeteneklerini; on dört yaşından
itibaren ise siyasal farkındalıklarını geliştirmeye başladıkları görülmektedir (Matthews ve
Limb, 1998:68). Çocukluktan yetişkinliğe geçme dönemi olan bu dönemde bireyler kendi
kimliğini bulma, toplumun evrensel değerlerini benimseme ve uyum sağlama, sosyal ol-
gunluğa erişme durumundadır. Ailelerinin bireyler üzerindeki etkisi azalır ve bireyler sahip
oldukları değerler sisteminin etkisiyle davranışlarını yönlendirir (Gültekin, 2017:1560). Bi-
reylerin yetişme döneminde elde ettikleri sosyal deneyimler ileride ortak bir siyasi görüşü
benimsemelerini sağlayabilmekte veya siyasal katılımları açısından farklılıklar yaratabil-
mektedir. Siyasal katılım siyasal konuları takip etmekten, faal olarak siyasal kurumların
içerisinde bulunmaya kadar oldukça geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Siyasal katılım
için davranışların yanında tutumların da önemi bulunmaktadır. Tutumlar zihni, hissi ve ha-
reket olmak üzere üç temele oturur. Bireylerin siyasete duyulan ilgi, siyasal bilgi, siyasal
etkinlik duygusu ve vatandaşlık duygusu gibi tutumları kişinin içinde yaşadığı toplumda
eylem biçiminde gösterdiği tepkileri büyük ölçüde etkiler. Bireyler, toplumu yönetenlerin
eylemlerini destekleyebilecekleri gibi bunları eleştirme ve değiştirme yoluna da gidebilirler
(Neundorf ve Smets, 2015:2). Bu anlamda 14-19 yaş arası gençlerin siyasal katılımı sa-
dece erken dönemde vatandaşlık görevlerini benimsemeleri ve ileriki dönemlerde oy kul-