116
Ali Eryılmaz & Fatma Altınsoy
ergenlerin okula aidiyetleri ile genel ihtiyaç doyumu alt boyutlarından özerlik ile (r = .425),
yetkinlik ile (r = .483) ait olma ile (r = .427) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit
edilmiştir.
Tablo 3. Okula Aidiyet ve Genel İhtiyaç Doyumu Arasındaki Korelasyon
Matrisi
1
2
3
4
1-Okula Aidiyet
1
.425**
.483**
.427**
2-Özerklik
.425**
1
.557**
519**
3-Yetkinlik
.483**
.557**
1
.515**
4-Ait Olma
.427**
.519**
.515**
1
n= 217,** p < 0.01
Okula Aidiyet ve Genel İhtiyaç Doyumu Arasındaki Çoklu Regresyon
Analizi Sonuçları
Lise öğrencilerinin okula aidiyetlerini ihtiyaç doyumu düzeylerinin ne kadar açıkladığını
belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Tablo 4’te çoklu reg-
resyon analizi sonuçları verilmiştir.
Tablo 4. Okula Aidiyet ve Genel İhtiyaç Doyumu Arasındaki Çoklu Regresyon Matrisi
Okula Aidiyet
B
SHB
β
t
p
Sabit
21.03
4.71
-
4.46
.000
1-Özerklik
.33
.15
.16
2.22
.028
2-Yetkinlik
.60
.15
.29
4.01
.000
3-Ait Olma
.33
.12
.19
2.69
.008
n=217, R=.54, R2=.29, F= 29.37, * p<.05, ** p<.01
Tablo 4 incelendiğinde, özerklik, ait olma ve yetkinliğin, okula aidiyet duygusunu anlamlı
düzeyde açıkladığı görülmektedir (R=.54, R2=.29, F= 29.37, p<.01). Değişkenlerin okula
aidiyet ile ilişkileri tek tek ele alındığında, regresyon eşitliğinde en çok yetkinlik ihtiyacının
doyumu (β= .29; p<.01) okula aidiyeti olumlu yönde ve anlamlı düzeyde açıkladığı so-
nucuna varılmıştır. Bunu sırasıyla; ait olma ve özerklik ihtiyacını doyurmak izlemiştir. Bu
sonuçlara göre ilgili değişkenler, okula aidiyetteki varyansın % 29’nu açıklamaktadır.