Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları - page 114

GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
113
Okula Aidiyet ve İhtiyaç Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
nın doyurulması gibi süreç değişkenleri ile okula aidiyet duygusu arasındaki ilişkilerin de
incelenmesi gerekmektedir. Çünkü okulların öğrencilerin öğrenmelerine ve gelişimlerine
uygunluğunda, psikolojik ihtiyaçların doyurulması önemli bir faktör olarak değerlendiril-
mektedir (Pittman ve Richmond, 2007, ss. 270-290).
Okula aidiyet duygusunun artmasına paralel olarak derse katılım, okula devam, öznel iyi
oluş ve akademik başarı gibi pek çok açıdan öğrencilerin işlevsellikleri artmaktadır (Bergin
ve Bergin, 2009, ss. 141-170; Ma, 2000, ss.145-169; Maddox ve Prinz, 2003, ss. 31-49;
Neel ve Fuligni, 2013, ss. 678-692; Pittman ve Richmond, 2007, ss. 270-290 ; Tian ve
ark., 2016, ss. 1269-1285). Öğrencilerin okula aidiyet duygularının azalması durumunda
ise; okul terki, akademik başarısızlık ve zarar verici maddelere yönelme, saldırganlık ve
zorbalık gibi pek çok olumsuz sonuçla karşılaşılmaktadır (Goodenow, 1993, ss. 79-90;
Goodenow ve Grady, 1993, ss. 60-71; Maddox ve Prinz, 2003, ss. 31-49; Osterman,
2000, ss. 323-367). Araştırma sonuçları, öğrencilerin okula aidiyet duygularının yüksel-
tilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. İhtiyaç doyumu da öğrencilerin okula aidiyetlerini
olumlu olarak etkileyen faktörlerden biri olabilir. Sonuç olarak, bu çalışmanın amacı, lise
öğrencilerinin okula aidiyetleri ile psikolojik ihtiyaçlarını doyurmaları arasındaki ilişkileri in-
celemektir.
Yöntem
Araştırma Deseni
Lise öğrencilerinin okula aidiyet duyusu ile ihtiyaç doyumları arasındaki ilişkileri incele-
mek amacıyla ilişkisel tarama modeline dayanarak bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışmada veriler, farklı yaşlardaki lise öğrenimi gören ergenlerden elde edilmiş ve kesitsel
araştırma metodu kullanılmıştır. Çalışmada verilerin analizinde çoklu regresyon analizin-
den yararlanılmıştır. Araştırma verileri Şubat 2015- Mayıs 2016 tarihleri arasında toplan-
mıştır. Ölçeklerin uygulanması 25-30 dakika arasında değişmiştir. Araştırma öncesinde
ilgili kurumlardan gerekli izinler alınarak etik ve yasal kurallar göz önünde bulundurulmuş-
tur. Araştırmada veriler, grup uygulaması şeklinde toplanmıştır. Veriler katılımcılardan
ders saatleri içinde dersin öğretmeninin de yardımıyla toplanmıştır. Veriler toplanırken gö-
nüllülük ilkesi esas alınmış, katılımcılara öncelikle araştırmanın amacına yönelik kısa bir
bilgi verilmiş ve ardından araştırmaya katılmak isteyen katılımcılara ölçekler verilmiştir.
Ayrıca, gerekli durumlarda katılımcılara ek açıklamalar yapılmıştır. Katılımcılardan kimlik
bilgileri istenmemiştir.
Çalışma Grubu
Bu çalışma lise öğrenimi gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Ölçme araçlarının uygu-
lanacağı bireyler, amaçlı (purposive) örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Amaçlı örneklemde
araştırmacı, evrenle ilgili daha önceki kuramsal bilgilere ve kendi bilgilerine ve araştırma-
1...,104,105,106,107,108,109,110,111,112,113 115,116,117,118,119,120,121,122,123,124,...182
Powered by FlippingBook