GENÇLİK ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
111
Okula Aidiyet ve İhtiyaç Doyumu
Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
Copyright © 2017
T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı
/
Gençlik Araştırmaları Dergisi • Nisan 2017 • 5(1) • 111-118
ISSN 2147-8473
Başvuru
| 01 Mart 2017
Kabul
| 09 Nisan 2017
Öz
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin okula aidiyetleri ile psikolojik ihtiyaçlarını doyurmaları arasın-
daki ilişkilerin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışma, onuncu ve on birinci sınıflarda eğitim
alan 112 kız (51.6 %) ve 105 (48.4 %) erkek olmak üzere toplam 217 lise öğrencisi ile gerçekleştiril-
miştir. Çalışmada, Okula Aidiyet Duygusu ve Genel İhtiyaç Doyumu Ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin
analizinde çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Çalışma bulgularına göre özerklik, ait olma ve
yetkinlik ihtiyaçları okula aidiyet duygusunu anlamlı düzeyde açıklamıştır. Değişkenlerin okula aidiyet
ile ilişkileri tek tek ele alındığında, regresyon eşitliğinde en çok yetkinlik, ikinci olarak ait olma ve
üçüncü olarak yetkinlik ihtiyacının doyurulmasının okula aidiyeti olumlu yönde ve anlamlı düzeyde
açıkladığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuçlara göre ilgili değişkenler, okula aidiyetteki varyansın %
29’nu açıklamaktadır. Lise öğrencilerinin okula aidiyetlerini artırmada, onların psikolojik ihtiyaçlarının
doyurulması önemli bir değişken olarak görülmektedir.
Anahtar Kelimeler:
Lise Öğrencisi, Öz Belirleme, İhtiyaç Doyumu, Okula Aidiyet
*
Doç. Dr., Eskişehir Osmangazi Üniversitesi,
,
** Uzm. Psk. Dan., Milli Eğitim Bakanlığı,
Fatma Altınsoy**
Ali Eryılmaz*
M A K A L E