17
3) FASIL (OYUN):
Fasıl; oyuna adını veren konunun geçtiği
asıl bölümdür. Karagöz ve Hacivat dışındaki
tüm tipler bu bölümde oyuna katılırlar...
Klasik fasıl da denilen Kar-ı Kadim oyunla-
rın toplamı yirmi sekiz tane idi... Bu rakam
farklı zamanlarda oynatılan oyunların tama-
mının, Kadir gecesi haricinde, Ramazan ayı
boyunca oynatılmasıyla elde edilirdi...
Kar-ı Kadim oyunlar: Yalova Sefası, Man-
dıra, Hamam, Kanlı Nigar, Kayık, Civan Ni-
gar, Orman, Yazıcı, Çeşme, Tımarhane, Bahçe,
Kanlı Kavak, Ağalık, Büyük Evlenme, Ters Ev-
lenme, Aptal, Bekçi, Terzi, Mahalle Baskı-
nı, Dilsizler, Berber ve Kale, Hoppa, Dev-
rani-Çelebiler, Üç Eşkıya Çelebiler, Hacı
Ayvad, Dilenci-Arap-Arnavut, Bekri Mustafa
ile Kör Arap, Meyhane...
Meşrutiyet döneminden sonra gelen oyunlara
“Modern Fasıl” ya da “Nev-i İcat” denilmiş-
tir... Bunlardan bazıları:
Vasıfın, “İki Kıskanç Kadın”, “Karagöz Sa-
lıncakta”, “Karagöz’ün Yalaova Sefası”, “Ka-
ragöz Güvey”, “Karagöz’ün Deli Oluşu”, “Ka-
ragöz Aşçı”, İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun,
“Karagöz Ankara’da”, “Karagöz’ün Muhtarlı-
ğı”, “Köy Evlenmesi”, Hayalî Küçük Ali’nin,
“Hayal Perdesi”, “Tayyare Sefası”, “İyilik
Eden İyilik Bulur”, Selim Nüzhet’in, “Salın-
cak Sefası”, Mekki Sait’in, “Karagöz Gazete-
ci”, Ercüment Ekrem Talu’nun, “Karagöz Ho-
livut’ta”, Doktor Duda’nın, “Faslı Ferhad”.